Ik ben onschuldig, wat is de kans dat ik met succes bezwaar kan maken tegen een straf?

Ik was laatst bij de mac toen hebben een paar van mijn vrienden er een rotzooi van gemaakt, uiteindelijk blijkt er een ei gegooid te zijn. toen zijn we door de politie aangehouden en die heeft ons toen allemaal een halt straf opgelegd. Ik zelf heb niks gesloopt, geen rotzooi gemaakt en geen ei gegooid. Dus ik ben van plan in bezwaar te gaan is er een kans dat ik dit win? Of ben ik dan gewoon medeplichtig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
paulus811
5 jaar geleden
Het is natuurlijk al opmerkelijk dat je met eieren de Mac IN gaat. Dan is er rotzooi getrapt met voorbedachte rade en dat maakt de situatie er niet beter op. En al heb je niets gedaan, je hebt kennelijk ook je vrienden niet tegengehouden om rotzooi te trappen. De Mac is geen speelhal om je agressie kwijt te raken, daar werken mensen die dagelijks angst hebben dat er malloten zoals jullie voorbij komen die zich niet kunnen beheersen. Als jij echt niets gedaan hebt en dat kunt bewijzen kun je bezwaar aantekenen, maar de kans is groot dat de politie de hele groep verantwoordelijk houdt. En dat is terecht, want als je ieder individu gaat vragen heeft waarschijnlijk niemand iets gedaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Hoplakees, Mijn antwoord is puur juridisch, dus wat zijn je rechten als je Halt afwijst en er dus een proces-verbaal wordt gestuurd naar het Openbaar Ministerie. Bezwaar maken is je recht maar is het ook verstandig ? Het kan positief uitpakken maar ook negatief met alle ellende van dien. Vandaar ook een reactie.
Halt (Het Alternatief) is een interventie, op tijd ingrijpen, en een voorwaardelijk politiesepot. Je kunt kiezen tussen wel of niet accepteren. Het is en blijft vrijwillig, daar mag niet vanaf worden geweken. Je mag dus niet door middel van allerlei moralistisch gepreek of dreigementen met de Officier van Justitie en hoge boetes onder druk gezet worden.
Als je de Halt-opdracht aanvaardt, inziet of begrijpt dat de stemming al een te overmoedig hoera-leven- de-lol gehalte had, en de taak goed uitvoert, stuurt Halt een positief advies naar de politie. Het Openbaar Ministerie stelt geen vervolging in, je krijgt geen aantekening in de justitiële documentatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga je niet akkoord met de verwijzing naar Halt dan wordt er een proces-verbaal opgemaakt en doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie. De zaak wordt afgehandeld door de Officier van Justitie.
Dan kún je nog in bezwaar gaan tot aan de kantonrechter toe. Dat je absoluut in het gelijkgesteld wordt, is niet van te voren te zeggen, ook niet door een advocaat wiens hulp je voor de zekerheid hebt ingeroepen. Gelijk hebben is geen garantie om gelijk te krijgen. De rechter kan er altijd anders over denken dan wordt verwacht. Verlies je dan krijg je een aantekening in de Justitiële documentatie en ziedaar, jouw strafblad is geboren.
Overdenk dus wat het je waard is. Bezint voor je begint.
Het Halt traject kan leerzaam zijn. Soms leuk, je zit allemaal samen in hetzelfde schuitje.
Gaat er na afloop van de Halt-interventie een positief bericht naar de politie, dan volgt er sepot en is de zaak voorgoed vergeven en vergeten. Ook fijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Hoplakees, toevallig zie ik nog de laatste opmerking bij de vraag.
Neen je bent niet medeplichtig, van medeplichtigheid kan alleen sprake zijn als het een misdrijf betreft.
Baldadigheid in het openbaar is een overtreding, de lichtste vorm van misdrijf.
Als er sprake is van baldadigheid in het openbaar, van een overtreding dus, kan er wel sprake zijn van medeplegen. De hele vriendengroep, waartoe jij ook behoorde, is staande gehouden, je was er bij, er wordt niet gekeken wie wat precies heeft gedaan.

Antwoorden (2)

je kans is heel klein want je bent samen met andere opgepakt ie wat gedaan heeft doet er niet toe je was er en het ongetwijfeld een wel meegedaan.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus, een vreemde min. samen opgepakt, blijkbaar lag in vereniging voor de hand.
Of je kunt bewijzen er totaal niet aan meegedaan te hebben zal moeilijk zijn als vandalisme in groepsverband plaatsvindt. Het kan gezien worden als vandalisme in vereniging, dus als groepsgedrag.
Misschien dat je vrienden willen bevestigen dat jij absoluut niet mee hebt gedaan, dat is een belangrijk gegeven. Willen zij dat of zullen zij jou laten vallen. Wat zullen zij verkondigen als aan hen naar jouw rol wordt gevraagd. Zullen zij zeggen iets in de trant van: kom op zeg, hij vond het ook maar wat leuk of gaan zij jouw als vrijpleiten.
Heb je geprobeerd je vrienden te stoppen of was het - ik stond erbij en keek ernaar? Ook niet weggelopen?
Als jij of je ouders niet instemmen met de verwijzing naar Halt of jij ontkent pertinent dat je mee hebt gedaan aan het rotzooi trappen dan zullen er stappen worden ondernomen door de Officier van Justitie als het proces-verbaal opgestuurd gaat worden naar het Openbaar Ministerie.
Bezwaar kun je altijd maken, dat is je recht. Of je een kans maakt, moet de toekomst uitwijzen maar niet geschoten is altijd mis.Het hangt er maar helemaal vanaf wat jouw vrienden verklaren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Camera beelden hebben ze waarop goed te zijn is dat ik en een vriend naar buiten liepen en een halve minuut later een andere vriend die het ei gooide. ik wist niet dat die dat ging doen en dat er naar gevraagd word ze me zeker niet gaan naaien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Vanuit mijn geheugen:
Dit heeft ook te maken met het feit dat veel zaken onder groepsdruk gebeuren. (Je zou ook je vrienden kunnen proberen te stoppen in hun gedrag, maar het tegendeel gebeurt vaak.)
Omdat bij vandalisme vaak erg moeilijk te bewijzen valt wie exact wat gedaan heeft, en tegelijk de schade soms erg hoog was heeft de politiek destijds de wet aangepast die de groep als geheel aansprakelijk stelt.
Ik herinner me een uitspraak als iets in de vorm van "Je was er bij, dus je bent er bij!" De vraag is dus ook in hoeverre jij deel uit maakt van de betreffende groep. Heb jij duidelijk afstand genomen ? Heb jij je vrienden tot kalmte gemaand ? Op welk moment bij jij weggelopen ? (Meteen ? Of toen het eigenlijk al voorbij was ?) Dat zijn allemaal zaken die meespelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Ga naar de site van KJRW. Dat is rechtsbijstand voor jongeren t/m 23 jaar. Het is GRATIS. Neem contact op met hen, omdat zij je kunnen helpen met de stappen die je kunt ondernemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aan de andere kant , is het wel zo vreselijk , omdat Halt proces een keer te door lopen ? Dat is nu juist in het leven geroepen , om mensen niet gelijk met een strafblad op te zadelen ( geen rechter aan te pas gekomen ) , en meer om ze , blijkbaar nog niet opgedane , levenslessen bij te brengen . Misschien leer je er wel , hoe gestoord/ongewenst/gevaarlijk gedrag te zien aankomen of zelfs te voorkomen . Het lijkt me dat jullie daar allemaal nog lang baat bij kunnen hebben .