Waarom mag in een rechtszaak de verdachte niet worden gefilmd of gefotografeerd, maar wel getekend worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (2)

Toevallig laatst in de Quest gelezen volgens mij.

Dit doen ze omdat ze door middel van een tekening mensen uit 'beeld' kunnen laten als het ware. Hierdoor blijven alleen de mensen over die het niet erg vinden om in de media te komen. Wel wordt de verdachte vanaf de achterkant getekend, zodat hij niet volop herkenbaar is. Een simpele gewoonte van vroeger die nooit is veranderd uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is van noodzaak dat het inhoudelijke karakter goed moet worden vormgegeven. En zich niet moet laten misleiden door het brave, brute, mooie of lelijke uiterlijk van de verdachte.
Het gaat om de kwaliteit van objectieve rechtvaardigheid.
Vrouwe Justitia staat daarvoor ook afgebeeld als symbolisch begrip voor de Rechten.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als The Voice of Holland, de jury beoordeelt inhoudelijk op de stem, niet op iemands uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Angelikaaa: jouw antwoord valt terug op vraag waarom Vrouwe justitia geblinddoekt is en niet op de vraag Savana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk.
Het punt was dat ik toevallig bij deze vraag, het andere antwoord al had gelezen, dat zich richtte op de privacywet. En vond ik het eigenlijk een beetje laf om vervolgens precies hetzelfde te zeggen.
Dus ik gaf bij deze een ander inzicht.. Om diegene ook wat meer praktiserender te laten nadenken over het onderwerp. Maar ik besef me nu dat het puur om een vrij objectief antwoord moet gaan, ongeacht ook of het verbanden heeft met andere antwoorden. Ik ben ook nieuw hier. Excuus :)