Kan ik mijn voormalige basisschool aanklagen?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag.
Vroeger ben ik flink mishandeld op de basisschool, door medeleerlingen.
Dit gebeurde zeer regelmatig, bijna dagelijks, gewoon op het schoolplein.
Omdat dit gewoon mogelijk was, er was namelijk geen (voldoende) toezicht op het schoolplein, vraag ik me af tot in hoeverre ik de school/leerkrachten hiervoor verantwoordelijk kan houden.
Ik heb hier psychisch letsel aan overgehouden.
Daarom zou ik graag mijn voormalige basisschool aanklagen.
Heb ik een voet om op te staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken die situatie, en vroeg me dit ook af. Leraren lijken pesten etc. te beschouwen als een natuurlijk proces.
Ik denk dat je alleen een kans maakt als je een gedetailleerd dagboek hebt bijgehouden van alle incidenten en bewijs hebt dat dit aan de leraren is gemeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leraren hebben er wel íets van meegekregen.
Er is alleen nooit echt iets mee gedaan. Verder ben ik hiervoor vanaf mijn 12e voor in therapie geweest. Er staat genoeg over in dossiers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat nu blijkt dat ik door de psychische schade niet normaal kan functioneren, ik kan niet eens werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder durfde ik me er toen niet over uit te laten omdat de 'mishandelaars' dreigden mij of mijn moeder te vermoorden als ik iets zou zeggen.
Heel onrealistisch, weet ik nu, maar toen was ik bang genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik moet mijn toenmalige psycholoog eigenlijk aanklagen.
Of meteen allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat pesten geweldig onderschat wordt. Ik had mijn pesters en de school graag aangeklaagd voor doodslag. Maar in het huidige rechtssysteem is er weinig kans.
Als het je zou lukken om de school aansprakelijk te stellen, zal dit een belangrijk precedent stellen.
Maar het is belangrijker dat jij herstelt en dit achter je kan laten. Het is moeilijk om op latere leeftijd de ontwikkeling door te maken die je eigenlijk in de puberteit door had moeten maken.. maar het kan wél!
Het moeilijkste is, dat je jezelf weer kwetsbaar op moet kunnen stellen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik moet mijn toenmalige psycholoog eigenlijk aanklagen.
Of meteen allemaal. Precies hetgene waar ik aan dacht. Als jij die psycholoog in vertrouwen heb genomen en hij was dus op de hoogte van alles, had hij moeten ingrijpen. Ik zie het dus meer als nalatigheid van die psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NovemberGraye, wat zou voor jou nu helpen met het verwerken? Confrontatie? Wraak? De school aan de schandpaal nagelen? Zien hoe zielig de leventjes van je vroegere pesters zijn?
Heb je daar een duidelijk beeld bij? Ik denk dat dat nu het belangrijkst is voor jou: wat heb je nodig om er mee verder te kunnen. Als het antwoord inderdaad is 'de school aan de schandpaal nagelen' moet je juridisch advies inwinnen en er voor gaan als er mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er geen problemen mee hebben om die school kapot te maken, nee.

Antwoorden (6)

Op je profiel kan ik zien dat je 21 bent, je was misschien 11/12 toen je van de basisschool af ging.... dus ik denk dat het op dit moment wel verjaard is... als je er na zoveel jaar nog mee komt.

Tenzij er van iemand anders nog een lopende zaak is over de school, dan kan jouw verklaring meehelpen.

Ik vind het heel cru om te moeten zeggen, maar ik denk dat je er eerder mee had moeten komen.

misschien werken de leraren er niet eens meer van toen jij er nog op school zat.

Toegevoegd na 34 minuten:
Stop al deze energie in jezelf en je leven enigsinds op de rit krijgen in plaats van blijven hangen in het verleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de eerste plaats: Wat kinderen elkaar aandoen kan ongeloofelijk wreed zijn. zo wreed, dat een ander daar levenslang last van houdt, ik weet het. En dit feit wordt maar al te vaak gebagateliseerd door de buitenwereld.

Je zult je oude basisschool niet meer aan kunnen klagen voor nalatigheid, tenzij er door de leerkrachten zelf lichamelijk letsel is aangericht.
Indertijd hadden je ouders aan de bel moeten trekken, met de school moeten gaan praten, desnoods een andere school voor je moeten zoeken, met andere ouders moeten gaan praten, etc.

Heel vaak weten leerkrachten niet eens dat een kind gepest wordt, het spel wordt vaak zo slim en stiekem gespeeld dat leerkrachten geen idee hebben van wat er speelt.

Tegenwoordig wordt er op veel scholen de methode 'vreedzame school' gebruikt, waarbij in dagelijkse lessen wordt gewerkt aan samenleven, elkaar helpen en steunen, het effect van pesten en steunen, voor jezelf opkomen, etc. Er is dus gelukkig een verandering gaande waarbij scholen actief en preventief bezig zijn met sociaal gedrag onder kinderen.

Je kunt nu niet meer je oude school verantwoordelijk stellen voor het leed dat je is aangedaan.
De schuldigen zijn de kinderen geweest, en het schemergebied waarin je beland om er achter te komen wie dat hadden kunnen aanpakken brengt je nu niet meer verder.

Veel sterkte met de verwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal jaren wanneer een vergrijp of misdaad verjaard ligt aan de aard van de misdaad. Moord en doodslag verjaard bijvoorbeeld nooit meer sinds 2005. Toen is de wet veranderd.
Bij eenvoudige mishandeling (max 3 jaar gevangenisstraf) is de verjaringstermijn 6 jaar, te tellen vanaf het moment waarop de mishandeling is gepleegd.

Bij zware mishandeling of opzettelijke mishandeling (max 8 jaar) is de verjaringstermijn 12 jaar, te tellen vanaf het moment dat de mishandeling is gepleegd.

Nou ben ik geen jurist maar naar mijn idee kun je de desbetreffende leerkrachten niet aanklagen voor mishandeling hooguit voor nalatigheid en daar staat dan weer een veel lagere straf op. En dat betekent ook dat het sneller verjaard.

Dus om antwoord te geven op je vraag, nee ik denk niet dat het zin heeft om een aanklacht in te dienen tegen je voormalige basisschool. Zoals hierboven ook al werd gezegd, daar had je eerder mee moeten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, hier kan ik wellicht iets mee. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil tussen eenvoudige mishandeling en opzettelijke mishandeling? Als je iemand opzettelijk eenvoudig mishandelt verjaart het dan na 6 jaar of na 8 jaar? Kun je iemand wel per ongeluk mishandelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet. Bij sommige mishandelingen gaat de verjaring pas in na je 18e verjaardag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitvallen van een belangrijke functie zoals bijvoorbeeld het zicht is ernstig lichamelijk letsel. Blijvend letsel waaronder ook psychische schade is ernstig letsel. Van zaak tot zaak zal dus beoordeeld moeten worden of er nu wel of geen sprake is van ernstig letsel en dus een veroordeling kan volgen voor eenvoudige mishandeling of zware mishandeling. Eenvoudige mishandeling wordt ook wel eens de zogenaamde 'droge klap' genoemd. Bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3226-mishandeling-nader-bekeken.html Wat Hersencel zegt is een wetsvoorstel maar dit is nog niet daadwerkelijk de wet.
Er is verschil tussen wat je er juridisch nog mee kunt, en wat je er voor je verdere leven nog mee moet.(ik zeg expres "moet"", want je kunt deze ellende niet onverwerkt laten!!

Is het een mogelijkheid voor je dat je een brief schrijft, heel uitgebreid aan het huidige hoofd van de school, over alles wat je daar toen hebt mee moeten maken.
Vraag hem/haar ook of de school meedoet aan een ""pestproject"", een voorlichtingsprogramma over wat pesten kan kapotmaken in mensenlevens. Veel scholen doen daar tegenwoordig aan mee. Teleac heeft er een film over. Kan je vast wel bij hun bestellen, of is misschien te downloaden. Teleac.nl

Als ze meedoen met het programma kan je meehelpen in de klas. Het werkt nl. ook met ervaringsdeskundigen.

Het allerbeste!!

Toegevoegd na 29 minuten:
Bij Teleac vond ik toch niet wat ik zocht, daarom hieronder een nieuwe link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve November. Ik heb het gevoel dat het nalatig zijn van de leraren destijds, jou meer pijn heeft gedaan dan het pesten van de kinderen.

Wat gebeurd is gebeurd, dat kun je niet meer terugdraaien en ook niet meer veranderen. Door een aanklacht in te dienen los jij je pijn niet op. Wel door je verhaal te vertellen aan diegenen waar je boos op bent.

Volgens mij zou het voor jouw verwerking veel beter zijn om een aantal van die leraren van toen op te zoeken en hun jouw verhaal te vertellen. Op die manier laat jij een deel van je pijn en verdriet los en stel je hun in de gelegenheid hun verhaal te vertellen. Wellicht geef je die leraren van toen ook inzicht in wat er destijds is gebeurd en de kans om jou hun excuses aan te bieden. Het zal een stuk schelen, ik weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je basisschool niet meer dagvaarden. Simpelweg omdat de verjaringstermijn is verlopen. Wanbedrijven (waaronder ook mishandeling kan worden gebracht), kent een verjaring van 10 jaar (beginnende op de dag van het misdrijf.) Hierop bestaan geen uitzonderingen.

Je kan trauma's wel op een andere manier verwerken: je inzetten tegen mishandeling en pesterijen, een nieuwe uitdaging in het leven zoeken, psychologische hulp zoeken...

Veel succes!