Object achtergelaten na aankoop huis, wat mag ik daarmee doen?

De vorige bewoners van mijn huis, hebben een object in mijn tuin achtergelaten.
Dit was in overleg, omdat zij meer tijd nodig hadden om dit de verplaatsen. Zij gaven aan een paar weken nodig te hebben.
Inmiddels zijn we al 3 maanden verder, en staat het er nog steeds.
Daarnaast is het contact krijgen met de voormalige bewoners zo goed als onmogelijk, omdat zij niet reageren op mails/telefoontjes
Wat zijn hier mijn rechten in, ik wil er namelijk van af.
Kan ik het zomaar op marktplaats zetten?
Er staat niks over het object in de koopovereenkomst etc.
Update: het probleem heeft zichzelf blijkbaar opgelost, wij kwamen thuis na een dagje weg, en het beeld was verdwenen..

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
LeonardN
een jaar geleden
"Er staat niks over het object in de koopovereenkomst etc."
Dat is niet relevant. Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig.
ronron1212
een jaar geleden
Bel eens even met je makelaar.
Utrecht
een jaar geleden
Stuur ze nog een email waarin je een duidelijke deadline stelt. Beschrijf duidelijk wat je gaat doen als zij niet uiterlijk vóór datum xx reageren. Dus: Indien ik niet vóór 10 maart 2023 een reactie van jullie kant ontvang, zal ik het standbeeld laten verwijderen en naar de stort afvoeren. Verzend de mail met ontvangst & leesbevestiging en spreek zo nodig de hele boodschap ook nog eens in op hun voicemail. Houd het netjes en beschaaft maar ben duidelijk in wat je gaat doen en wanneer.
erotisi
een jaar geleden
een paar weken is voor sommigen niet altijd 2......
LeonardN
een jaar geleden
@Utrecht
Op zich geen verkeerd concept, echter moet dan wel eerst duidelijk zijn dat dit juridisch gezien de correcte weg is, anders geef je namelijk enkel de bewijsstukken in handen van de tegenpartij mocht dit in een rechtszaak eindigen. Volgens mij zit je hier met
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewaarneming Ik weet niet of deze zaak vergeleken mag worden:
https://www.vbtm.nl/weblog/de-bewaarplicht-voor-achtergebleven-spullen
Daar heeft de bewaarder idd iets gelijkends gedaan wat jij beschrijft.

Antwoorden (2)

Je kan daarmee naar de gemeente of de politie gaan en zij gaan zeggen wat je er mee kan doen. Als ze zeggen 'het is van jou' dan mag je kiezen wat je ermee doet. Over welk object gaat het?
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
-min
Gemeente en politie zijn op zich geen juridische raadgevers.
Noch is hun woord een soort van vrijbrief.
Dreburwar
een jaar geleden
Het betreft een standbeeld
Als je een object hebt achtergelaten na de aankoop van een huis, is het belangrijk om contact op te nemen met de verkoper. Je kunt de verkoper vragen of je het object mag houden of dat het teruggegeven moet worden. Als de verkoper het object niet terug wil, kun je het object verkopen of weggeven.
10 maanden geleden