Elk geschrift is rechtsgeldig, ook een aangifte (melding) van een misdrijf / overtreding.

Na een dergelijke aangifte zal de politie moeten overgaan tot onderzoek, dat kan betekenen dat de politie de melder gaat horen en een proces-verbaal opmaken.

Toegevoegd na 57 minuten:
Na het lezen van reactie vraagsteller:

De politie moet weigeren een onderzoek in te stellen naar een misdrijf / overtreding als het feit heeft plaatsgevonden in een ander district / arrondissement, de bevoegdheid van justitie is door de politiewet 1993 verdeeld over 23 districten, elk district heeft zijn eigen korpschef en officier van justitie, deze beoordelen of een aangifte voldoende aanwijzingen bevat om een onderzoek op te starten, overigens krijgt een onderzoek pas een dossiernummer als de melder officieel gehoord is (op de wijze die het strafrecht toelaat) door de desbetreffende opsporingsdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ho stop hier speelt dus iets anders, zie toelichting.

Andere antwoorden (1)

Nee, er zijn 3 correcte manieren van aangifte doen:

Online, telefonisch of op het bureau. Wat mogelijk is hangt af van waarover je aangifte wil doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, het staat er zo duidelijk he.
Met telefoonnummers ook nog.
Plus.