Mag een supermarkt statiegeld rekenen voor een flesje bier, terwijl er geen mededeling op het etiket staat dat het een statiegeldfles betreft?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kocht bier van het merk: Piraat, en ik kan nergens op het etiket van de fles vinden dat het een statiegeldfles betreft.

Heb evenwel toch statiegeld moeten betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K

Het beste antwoord

Piraat is Antwerps bier en het kan zijn dat statiegeld niet in elk land wordt berekend. Als je het zeker wilt weten voordat je teruggaat naar de supermarkt, kun je contact opnemen via onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Beetje vreemd dat dit dan niet op het etiket staat, maar als ze bij inlevering hetzelfde geld teruggeven lijkt het me oke

Toegevoegd na 47 seconden:
Voor het milieu dan ook wel zo prettig, als ze de fles weer willen aannemen iig

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb het merk even gegoogled, en het flesje dat ik vond lijkt me heel erg hetzelfde als dat van Duvel. Volgens mij staat op Duvelflesjes wel statiegeld in Nederland. Ik blijf het vreemd vinden dat het niet op het etiket staat en het 2e antwoord hieronder zal ook waar zijn, maar in het uiterste geval kan je het etiket er af halen en als Duvelflesje inleveren (voorop gesteld dat ik gelijk heb dat op Duvel statiegeld staat). Wellicht dat de flessenautomaat het flesje ook herkent als Duvel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Piraat bier is importbier, komt uit België en wordt naar verschillende landen ge-exporteerd. Misschien is de Belgische versie per abuis naar NL gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, weer eens bedankt voor de minnen :D:D. Op Duvel staat volgens deze site 10 cent statiegeld.
http://www.bierrijk.nl/duvel.html
Goed dat er mensen zijn die het beter denken te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb idd 10 cent per flesje bestaat, maar er staat niets over vermeld op het etiket. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tx, lekker leegdrinken en volgende week in de flesautomaat drukken en zien wat er gebeurd, en anders een hoop stampij maken bij de betreffende supermarkt :D:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lekker leegdrinken is al gebeurt...:) En hoewel ik een vredelievend persoon ben is stampij maken aan mij wel toevertrouwd indien ik onrechtvaardig behandeld wordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En anders kan heb je voor 10 cent een leuke kaarsenkandelaar :D:D:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee Hidde! Ik zal ze komende week bij de supermarkt flink onder druk zetten: Statiegeld uitkeren of anders een kaars!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er een druipkaars van, kan in een jaren-70 inrichting heel leuk staan. In een Jan de Bouvier-opstelling zal dit iets minder passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben geen Jan de Bouvier fan dus het gaat vast helemaal goed komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL (beetje uitkijken dat we er geen chat van maken, dit mag geloof ik niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ssssst....:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben de laatste dagen een aantal keren om mijn vingers getikt, vandaar ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd blijven lachen! Modder eters zijn ook net mensen en kunnen ook fouten of verkeerde beoordelingen maken. Ze snappen vaak de eigen regels ook niet goed of passen die naar eigen goeddunken toe. Ach, ze doen hun best en soms ook goed werk...
Nee, statiegeld dient vermeld te staan. Ze mogen dit dus niet in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet! Er moet ergens op de fles staan aangegeven dat er statiegeld op staat.

quote:

3. Op het etiket van flessen als bedoeld in het eerste lid onder II en III dient een aanduiding
te worden geplaatst die duidelijk maakt dat de fles met statiegeld is belast.

dit volgens het uitvoeringsbesluit verpakkingsverordening 2003
sterredag
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Piraat bier is dus geen Nederlands bier en de verordening geldt niet voor buitenlandse bieren. UITVOERINGSBESLUIT VERPAKKINGSVERORDENING 2003 De hoogte van het statiegeld op bierverpakkingen is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit Verpakkingsverordening van het Productschap Dranken. De Nederlandse brouwers maken op vrijwillige basis gebruik van retourflessen voor de verkoop van bier. De logistieke stromen die hiermee gepaard gaan, zijn uitsluitend te beheersen wanneer de hoogte van het statiegeld eenduidig is vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de praktijk staat het wel vaker niet op flessen dat het statiegeldflessen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus.
sterredag
13 jaar geleden
De vraagsteller meldt nergens dat het om iets in het buitenland gaat. Ik ken ook bierflesjes waar geen statiegeld op staat aangegeven en de winkel het dus ook niet vraagt. Dit geldt dan vaak voor buitenlandsbier ja.
Als een etiket van de fles is geweekt, staat het er niet meer op. Als winkeliers dan geen statiegeld mogen tellen, hoeven ze ook geen statiegeld uit te betalen voor de lege flesjes waar de etiketten van af zijn gepeuterd......
Als je flesjes koopt zónder statiegeld, dán moet dat wél vermeld staan.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap geen fluit van je antwoord helaas. Zal wel aan mij liggen. Van mij geen min. Ik koop in de supermarkt geen flessen waar het etiket vanaf is geweekt. En bij flessen zonder statie geld staat er vaak een icoon met een afvalbak op afgebeeld.
sterredag
13 jaar geleden
+ voor de reactie van conan
Vanwaar al die commotie? Als je het lege flesje terug brengt, ontvang je toch het betaalde statiegeld terug?
Als het een glasbak fles is, staat dat in het glas geperst.
In alle andere gevallen, kun je er van uitgaan,dat je er statiegeld voor betaalt en retour ontvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar zit statiegeld op?
Niet voor alle verpakking betaald u statiegeld. Zo heeft men het statiegeld voor glas stop gezet. Het hergebruik van glas was niet meer effectief genoeg, doordat de oude flessen eerst goed gereinigd moesten worden voor hergebruik. Dit was te belastend dat men geen statiegeld krijgt voor glas. Inmiddels kunt u uw glas inzamelen via de glasbak. Het glas gaat kapot en word gesmolten tot een nieuwe fles. Daarnaast krijgt u voor de meeste petflessen wel statiegeld. Ook krijgt u statiegeld op bierflessen en bierkratten. In Noorwegen, Duitsland en Zweden is er zelf ook statiegeld op blikjes. In de toekomst zouden er misschien nog meer verpakkingsvormen statiegeld krijgen. Dit omdat dit één van de oplossingen is om zwerfafval op straat tegen te gaan.

De bierfabrikanten nemen nog wel de flesje terug, meestal in combinatie met een krat. Men is niet verplicht het statiegeld te vermelden op fles of krat en zeker op een krat zie je dit dus ook nooit.
Normaliter wordt het statiegeld op de aankoopbon vermeld zodat je altijd je geld terug kunt krijgen. Sommige winkeliers hanteren max een maand voor het terugbrengen van een krat, maar dat is bij de wet verboden.
Het systeem is niet geheel waterdicht, daar je vaak het krat via een automaat terug kunt brengen.
Het is niet de bedoeling dat je een krat bij de ene winkelier koopt en bij de andere terugbrengt. Vandaar de kassabon.