Ik ga ervan uit dat je de terugkijktermijn bedoelt die wordt gehanteerd bij de aanvraag van een verklaring omtrent het gedrag, een VOG.

De algemene terugkijktermijn bij het aanvragen van een VOG bedraagt vier jaar. Bij sommige delicten geldt een langere terugkijktermijn. Verduistering valt niet onder die uitzonderingen.

Voor sommige functies of beroepen geldt een langere terugkijktermijn. Die kan vijf, acht of tien jaar zijn. Het is dus afhankelijk van het doel, in het bijzonder de functie of het beroep waarvoor je de VOG aanvraagt, hoe lang de terugkijktermijn is, en of er überhaupt nagegaan wordt of je ooit voor verduistering bent veroordeeld. In het algemeen kan je ervan uitgaan dat deze vier jaar is.

Kijk voor meer informatie op de website van Justis: https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/naar-welke-gegevens-wordt-gekeken/terugkijktermijnen.aspx.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil namelijk in de zorg gaan werken omdat ik die opleiding volg. Maar ik afgelopen 2 jaar een fraude gepleegd waar ik stage liep. Toen na mijn 18e hadden kwamen ze er achter dat ik dat deed. Toen moest ik 40uur taakstraf netjes uitgevoerd. Toen moest ik vog aanvragen voor mijn werkgever. Ik werd afgewezen omdat ik strafblad heb. Ik moet nu een bezwaarschrift samen met mijn advocaat schrijven en naar hoorzitting gaan. Zal ik dan mijn vog krijgen als ik die strafblad laten weg halen in mijn naam?
Antoni
6 jaar geleden
Ik kan de uitslag van een hoorzitting niet voorspellen. Wat er gebeurt is afhankelijk van hoe de hoorzitting verloopt en wat er daar wordt besloten.