Mag de Nederlandse politie onder bepaalde omstandigheden mensen met de dood tot zijn gevolg uitschakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Helaas schiet de politie vaak op de romp wat meestal dodelijk is.
Een schot in de knie was vrijwel altijd afdoende geweest.
Maar al had de "verdachte maar een aardappelschilmesje in de handen, dan loopt dat voor de politie los, zei het dat ze er wellicht later erge last van zullen kunnen krijgen.
Het zou de politie VERBODEN moeten worden op romp of hoofd te schieten tenzij het een persoon betreft die bewapend is met een ongeveer even dodelijk wapen en deze gericht voorhanden heeft (of gaat trekken).
Dat voorkomt strandsituaties.
Ik begrijp best dat ingesloten agenten in paniek raken
maar dit mag evenzogoed geen dodelijke gevolgen hebben, voor niemand.
Als politieagenten schieten, MOETEN ze trainen op benen
en niet (langer) op rompen, zodat het automatisme van schieten anders wordt en men instinctief NIET meer op romp of hoofd richt.
Persoonlijk vind ik het als voormalig schietinstructeur onzin om op de romp te richten.
Alleen als iemand zelf gaat schieten of steken met een lang steekwapen, is onmiddellijke uitschakeling soms wellicht onvermijdelijk.
In mijn optiek sterven er teveel mensen door politiekogels, er zijn alternatieven.
Bij zware vuurgevaarlijke criminelen zou je geen gewone agenten in moeten zetten maar specialisten die desnoods dodelijk moeten kunne schieten.
Dit is niet eens zozeer bedoeld als kritiek op agenten,
mensen die een dodelijk schot gelost hebben zijn voor hun leven getekend, ook als ze niet vervolgd zijn.
Ze zouden wel eens vaak kunnen denken , had ik niet wat lager moeten richten?
Dat is reflexmatig aan te leren.
Graag zou ik de oprechte politiemensen het trauma van het lossen van een dodelijk schot willen besparen.
Mijn opmerkingen en mening zijn NIET beledigend bedoeld, er is geen politiemens die voor de lol een medemens doodschiet.
Bovendien wordt op verschillende plaatsen het schieten in de benen wel aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het mag niet, maar ik zou er geen problemen mee hebben als ze dat eens wat vaker zouden doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net wat jij zegt; "ieder zijn meug". Zal dus verder geen commentaar leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel slecht antwoord. De bevoegdheden zijn bij wet geregeld, dus in sommige gevallen is dodelijk uitschakelen niet uitgesloten.
Nee, de politie mag alleen maar iemand uit proberen te schakelen.
Met opzet doden zal als executie worden gezien en daartoe is een agent niet bevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Stevebravo;

Het kan natuurlijk gebeuren dat een pliesie zich genoodzaakt voelt een crimineel neer te schieten en die vervolgens dodelijk treft, maar dan zal de pliesie daarvoor gewoon voor de rechter verantwoording moeten afleggen. Alleen zal er vanwege de bijzondere positie van de dader en bij bewezen ontbkrekend opzet een andere strafmaat worden gehanteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de gewone politie die wij op straat zien mag dat ABSOLUUT niet.
Ze zijn enkel bevoegd te schieten op de benen tot de hoogte van de knie.
Dus ze mogen niet boven je knie schieten.

De koninklijke marechaussee, AIVD en andere speciaal getrainde agenten mogen dit zeer waarschijnlijk wel doen onder omstandigheden.

In het algemeen zijn Nederlandse agenten erop getraind zich zulk soort situaties te voorkomen.
Daarom zal een agent die alleen in de auto zit jou niet aanhouden wanneer je een overtreding maakt.
En vooral s nachts niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warrig antwoord. Het uitschakelen zoals in de vraag bedoeld is, is bij wet geregeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze getraind zijn dat klopt, maar voor de rest klopt er van dit antwoord helemaal niets.
De politie mag in geval van noodweer schieten op de verdachte. Meestal wordt dan op het grootste oppervlakte geschoten, de romp. Dit kan de dood van de verdachte tot gevolg hebben.

Noodweer is een strafuitsluitingsgrond. Als bij onderzoek van het incident blijkt, dat er sprake was van noodweer, dan zal er geen vervolging van de agent plaatsvinden.

Ook burgers kunnen zich trouwens beroepen op noodweer.

Artikel 41 Wetboek van Strafrecht

Lid 1 Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een antwoord waar men iets aan heeft. De problematiek is wel uitgebreider dan we ons kunnen voorstellen.
Zoals je het zelf zegt, in bijzondere gevallen. Het neerschieten van een verdachte met dodelijk gevolg is bij wet geregeld. In sommige situaties is dat zelfs noodzakelijk. Wij hebben een (1) politie in nederland en al die agenten ongeacht bij welke dienst je zit hebben dezelfde bevoegdheid. Dat de taken misschien verschillend zijn doet niets af aan dat feit dat ze allen dezelfde bevoegdheid hebben.
Bij het uitschakelen van de verdachte zijn ze genoodzaakt/verplicht om de verdachte zodanig te raken dat die uitgeschakeld is, als dat moet dodelijk. (er zijn genoeg situaties waarbij je dat kan voorstellen.
Ik kan je verzekeren dat het niet eenvoudig is een politieagent te zijn, vooral niet in deze tijd.