Mijn id kaart is vandaag verlopen maar ik kan dinsdag pas een nieuwe aanvragen. Is dat een probleem?

Als je een nieuwe aanvraagt staat er altijd dat je een geldig legitimatie bewijs nodig hebt. Maar die van mij is verlopen. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (2)

Je oude id kaart meenemen en dinsdag de nieuwe aanvragen. Daar zal niemand een probleem van maken. Je nieuwe kaart zal je niet direct op kunnen halen, je krijgt een bewijs mee dat je dit hebt aangevraagd. Houd deze zolang op zak zodat je aantoonbaar kan laten zien dat deze in aanvraag is. De oude kun je ook dan nog zolang bij je houden totdat je jouw nieuwe id kunt ophalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zal niemand een probleem van maken? Ze kan alsnog een boete krijgen, tot dinsdag.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens mij wordt een ID-kaart die niet meer geldig is op het moment dat een nieuwe wordt aangevraagd al ingenomen door de gemeente bij de aanvraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet zo, deze wordt pas ingenomen zodra de nieuwe wordt overhandigd is mijn ervaring. Hoe vaak komt het voor dat iemand jouw id vraagt? Als je in ieder geval wel een id kunt tonen waar jouw persoonsgegevens op staan, zullen ze heus niet zo moeilijk doen over een paar dagen die verlopen zijn op de id wetend dat jij dinsdag er een aanvraagt.
Zolang je niet naar het buitenland gaat is er geen enkel probleem.
'n Geldige ID kaart is slechts vereist als je binnen Europa gaat reizen. De kaart moet dan minimaal nog 3 maanden geldig zijn.
Reis je buiten Europa dan moet de ID kaart minimaal nog 6 maanden geldig zijn.
Er zijn landen buiten Europa waar alleen een geldig paspoort vereist is, daar geldt de ID kaart niet.

Binnen Nederland mag de ID kaart voor landsingezetenen maximaal 3 maanden verlopen zijn.

Dus gewoon een nieuwe ID kaart aanvragen en de oude inleveren zodra de nieuwe ID kaart afgehaald wordt.