Als er geen beleid over bekend is, mag een systeembeheerder dan de prullenbakken van de gebruikers legen?

Als er geen beleid over bekend is binnen het bedrijf, mag een systeembeheerder dan de digitale prullenbakken (incl. email-prullenbakken) van de gebruikers legen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als er geen beleid over is, dan mag een systeembeheerder de prullenbakken van de verschillende gebruikers legen.
Iemand gooit iets in de prullenbak, omdat hij het niet meer nodig heeft (denkt te hebben).

Aangezien de gemiddelde gebruiker op het werk zijn prullenbak niet regelmatig zelf leegt, zal er op een gegeven moment een substantieel deel van de diskruimte op de server in beslag genomen worden door alle prullenbakken van alle gebruikers, dit is ook onwenselijk.

Als er geen beleid voor is, dan mag het dus (of het wenselijk is, is een tweede).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee. De prullenbak in Windows is inmiddels veel meer een 'restore optie' dan een 'weggooi optie'. IEts dat in de prullenbak staat is bij de meeste gebruikers nog niet echt weg gegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een andere map aan onder je ingekomen mailbox en bewaar daar wat je niet echt wilt weg gooien.
Meestal is het wel normaal dat wat in de prullenbak zit wordt weggegooid.
Bij veel bedrijven gebeurd dit dan ook automatisch.
Het email pakket is eigendom van je werkgever. je email lezen mag niet.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja absoluut mag dat. Sterker nog, een systeembeheerder mag, als er geen beleid over is, alles wissen. Hele harde schijven weggooien enz. Hij beheert namelijk de systemen, dat is zijn werk, dus ook ervoor zorgen dat de rotzooi wordt opgeruimd.

Het verbaasd met trouwens dat de prullenbak niet zo staat ingesteld dat bij het uitzetten van de computer alles automatisch wordt weggegooid. Dit is de standaard instelling bij de meeste bedrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je dat het woord 'beheerder' betekent ?
Ik zou als beheerder geen bestand op de locale schijven aanpakken, maar alles wat op de server staat is de verantwoordelijkheid van de systeembeheerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lokale schijven worden in de praktijk vaak regelmatig (bijv. 2x per jaar) GEHEEL opnieuw geïnstalleerd bij bedrijven en instellingen (ALLES wordt dan dus gewist!). Zodat ze allemaal periodiek weer een frisse gelijke start hebben. Dus... ALLE bestanden op lokale schijven worden dan keihard aangepakt.
Iedereen weet: Als er geen regels voor zijn vastgelegd, dan mag je het doen. Je mag wel iedereens browsergeschiedenis bekijken en dat bespreken met medemensen.