Waarom hoeft het journaal bij een youtube filmpje alleen 'Youtube' als bron te geven?

Het is normaal gesproken toch ook niet geaccepteerd om alleen 'Google' of 'Wikipedia' als bron te geven? Waarom hoeft het journaal niet het youtubekanaal te vermelden waarop het filmpje dat men laat zien is gepost?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Als de bron een krantenartikel betreft, wordt doorgaans ook alleen de naam van de krant vermeld.
Niet hoe het artikel heet, door wie dit geschreven is en op welke pagina van de krant deze staat. En dit wordt, bij mijn weten, ook al jarenlang geaccepteerd.

Ik zie in die zin geen verschil met video's van YouTube.

Overigens zal een nieuwsrubriek Google en Wikipedia niet als bron gebruiken of dit in ieder geval nooit toegeven.

Toegevoegd na 8 uur:
Zoals Pelle in de reacties aangeeft is Google een zoekmachine en daarom per definitie geen bron (tenzij het een persbericht van Google betreft bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google is ook een bron maar een zoekmachine. Een filmpje van youtube is anders, dan is youtube de bron. Wikipedia kan gebruikt worden maar binnen wikipedia staan ook bronnen en dan kun je daar naar verwijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google is ook GEEN bron...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle
Goed punt; zal het in m'n antwoord vermelden.