Mag je jezelf verdedigen tegen een politiehond?

Dit naar aanleiding van een incident waarbij iemand een politiehond doodstak (en vervolgens zelf werd doodgeschoten, maar dat is nu minder relevant).

Een aanval van een daartoe getrainde hond lijkt me nogal gewelddadig, zou je jezelf, puur juridisch gezien, mogen verdedigen tegen zo'n aanval?

Let wel, ik zeg dus duidelijk niet dat je het zou moeten uitproberen.

Naast antwoord of het mag ben ik ook benieuwd naar waarom het wel of niet zou mogen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik dan blij om voor de hond en zijn eigenaar, maar ik vind het desondanks te betreuren dat de man die het gedaan heeft niet gewoon aangehouden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel legitiem om een mes uit te steken als een agressieve hond op je afstormd. Dat is pure zelfverdediging en iedereen zal dat uit een reflex doen.
En die honden zijn erop getraind om je niet te verwonden lees ik in een antwoord, maar volgens mij zetten ze wel hun vlijmscherpe tanden in je bovenarm. Dus dat je zo handelt vind ik wel terecht.
En ik betwijfel ten zeerste dat de verdachte daarmee zodanig als gevaarlijk moet worden beschouwd, dat er als politieagent er niets anders opzit dan de verdachte dood te schieten. Omdat ik geen feiten heb genoemd, zet ik het neer als reactie:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Afstormd" is uiteraard met een "t" in plaats van een "d".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval mocht het niet vanuit die politieagent zijn oordeel/emotie.
Jammer dat we een uitspraak van de rechter niet meer kunnen volgen over deze vraag. Wordt die politieagent nog vervolgt?

Het beste antwoord

Een goede vraag. Ik wil graag een steentje bijdragen op weg naar het antwoord, en een uitspraak van de Hoge Raad citeren:
"Om een beroep op noodweer te kunnen doen is tevens vereist dat de aanranding wederrechtelijk is. Een stroper die een politiehond neerschiet, kan zich niet met succes op noodweer beroepen. (HR 3 mei 1915, N)
Is wel een uitspraak van een eeuw geleden, maar deze behoort wel tot de jurisprudentie.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie is due helder, niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Mooie aanzet naar een antwoord, maar een dergelijke stroper zal misschien nog niet gebeten worden door die hond lijkt me. Wat ik me vooral afvraag of de aanval van de hond als excessief gezien kan worden en of deze daardoor op zichzelf vanuit de zijde van de politie als wederrechtelijk gezien kán worden. In dat geval kun je je misschien wel op noodweer beroepen.
escape
13 jaar geleden
Ja, er wordt in de uitspraak gesproken over 'aanranding', alleen dan kun je je op het noodweerexces beroepen, en die gaat dus in dit specifieke geval niet op.

Andere antwoorden (9)

Politiehonden zijn er op getraind mensen "aan te houden zonder agressie". Als jij geen verzet toont, dan zal de politiehond niet bijten. Als jij wel verzet toont, dan zal die inderdaad je echt aanvallen.
Er is een rechtszaak geweest in Utrecht, aangespannen door een man die gebeten is in zijn arm door een hond, nadat hij een ambtelijk bevel genegeerd had.
De rechter heeft de politie(hond) in het gelijk gesteld.

Het antwoord lijkt me dan ook: "Nee, je mag jezelf niet verdedigen tegen een politiehond, omdat hij alleen zal bijten als je de bevelen van de dienstdoende agenten niet opvolgt" en het niet opvolgend van ambtelijke bevelen is an sich al strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. Het probleem in dit specifieke geval (Nijmegen) was denk ik dat die man al agressief was en dus ook niet kalmeerde toen de hond werd ingezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat iedereen wel doodsbang wordt al er opeens een politiehond luid blaffend op je af komt rennen
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Een hond luistert naar de commando's van zijn geleider. Zodra hij het commando om te pakken krijgt, zal de hond bijten. Van aanhouden zonder agressie is dan geen sprake meer. Manier om te voorkomen dat je gebeten wordt, is door eerder te luisteren naar de politie. Hond wordt pas laat ingezet en dan is er al heel wat vooraf gegaan.
Misschien mag het niet (volgens bovenstaande reacties) maar het is wel een hele menselijke reactie om jezelf te verdedigen. Dat doe je ook als je op straat een valse hond tegenkomt of in de bossen een razende beer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer een reactie dan een antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar woon jij, dat je beren in de bossen tegenkomt????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was als voorbeeld genoemd. Hier in Nederland niet nee. Misschien was een dolle stier in de wei een beter voorbeeld geweest.
Voordat de politie een hond inzet is er doorgaans al wel heel wat gebeurd. Zeker in onze samenleving waarbij de politie bijna per definitie fout lijkt te zijn op het moment dat zij extra middelen (wapens, honden) inzet tegen een persoon.

Politiehonden zullen ook nooit levensbedreigend worden omdat ze zijn getraind een persoon aan te vallen op een manier die immobiliseert.

Hoewel het een natuurlijke reactie is om lijf en leden te beschermen tegen een aanval is er geen reden om geweld tegen de hond te gebruiken, aangezien de persoon in kwestie aanleiding genoeg zal hebben gegeven om tot de inzet van de politiehond over te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een politiehond wordt gezien als een politieagent. Als iemand zo`n hond aanvalt, verzet pleegt en verwondt of doodt, wordt dit net zo gezien als een neergestoken
of neergeschoten politieagent.Je mag je nu eenmaal niet verzetten tegen een politieagent in functie. Zo`n politiehond weet precies wat hij/zij moet doen en dit is 'tegenhouden'. Ze zullen alleen vasthouden met hun bek als de verdachte zich verzet tegen aanhouding. Ze zullen al genoeg respect krijgen door hun dreigende houding en dit hebben ze geleerd. Ze zullen dus alleen iemand pakken wanneer de baas het bevel hiertoe geeft.
Ze hebben ook geleerd niet door te bijten maar vast te houden en op de grond te dwingen, vandaar de oefeningen met de pakwerker. Wij hebben er zelf één gehad en het is echt waar, als je een dikke handdoek om je arm deed en zei;"Pak!" dan pakte hij die handdoekarm en dwong je op de grond. Pas nadat mijn man zei:"Los!" dan liet hij los. Het was verder een heel sociaal dier dat gek was op onze baby en die dan ook altijd beschermde door naast iedereen te gaan staan die in de wagen keek.
Zodra diegene de baby wou oppakken liet hij merken dat diegene dat niet moest doen. Pas wanneer ik zei; "het is goed," stapte hij onmiddelijk terug. Er had nog eens een kattenhater in de buurt ooit worst met vergif door brievenbussen gegooid bij iedereen die een kat had. Onze hond zag dit en is erop gaan liggen zodat onze kat er niet bij kon. Hij bleef erop liggen totdat één van ons thuiskwam. Zo`n beest is zo waardevol en iedereen die hem zou aanvallen zou ik ook hebben aangevallen.
amc
13 jaar geleden
Een politiehond is meen ik, opgeleid om een pleger van een misdaad niet te verwonden, maar een kledingstuk vast te grijpen. De beste verdediging is m.i. gewoon stil blijven staan en je niet verzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je mag je niet verdedigen tegen een aanval van een politiehond, daar dit hetzelfde is als je verzetten tegen een aanhouding door een agent. En dat mag ook niet.
Een aanval van een politiehond kan zeer gewelddadig zijn. Toevallig zag ik gisterenavond een documentaire over dit onderwerp en een beet van de hond kan gemakkelijk leiden tot een botbreuk. Er werd geloof ik een getal genoemd van 20kg/cm2.
Ook is het zo dat de hond aanvalt zonder dat hij daarvoor een commando krijgt als zijn baas (de agent) wordt aangevallen. Daar is hij op getraind.
Verder vond ik een aardige uitspraak van een rechter over dit onderwerp.
http://www.juristenkantoor.nl/00-rechtbank-utrecht-geen-aansprakelijkheid-na-beet-politiehond.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken een kerel die is gebeten door een politiehond terwijl hij op een plek was waar mensen werden aangehouden en deze man niks mee te maken had. maar hij stond op een of andere manier te dichtbij waarnaar een politieagent zijn hond op hem af liet gaan. die hond die beet en desbetreffende kerel werd behoorlijk kwaad daarover en ging op zijn knieen en pakte die hond en beet volle bak terug. die persoon is later voorgekomen voor mishandelen van een ambtenaar in functie (dat was dus die hond) dus voor de wet mag je je eigen niet verdedigen tegen een politiehond dus ben je strafbaar het is en blijft een politiehond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie zal de hond alleen gebruiken als iemand bijvoorbeeld niet uit een huis wil komen of als ze iemand opsporen. Dus er is een goeie reden dat ze hem gebruiken en verwonden van de hond mag niet.
een goede politie hond doodsteken is trouwens ERG moeilijk. Er is een techniek voor maar die is geheim;) en de politie kent die truc ook een leert de honden die truc dan weer te omzeilen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet inderdaad even loskomen van dat het een hond betreft die je vasthoudt, deze honden zijn NIET VALS, absoluut niet, wel is zijn kaakdruk eerder enige honderden kg/cm2 dan 20.
Ga je je overgeven aan de politiehond, dan zakt acuut het stresslevel.
Besef dat je geen match bent voor een politiehond, net zomin als voor een agent met een vuurwapen.
Doe de hond niets, dan doet hij jouw niets. Als hondenfokker weet ik dat honden die door deze opleiding heen komen soms een hogere betrouwbaarheid hebben als agenten zelf, ze nemen scherper waar en ruiken agressie.
Zet je die agressie om in daden dan ben je zwaar de sjaak.
Zelf vind ik dat honden niet in publiejk domein ingezet moeten worden maar voor het pakken van verdachen van zware misdrijven, daar hoort een toevallige passant die op het verkeerde moment op de verkeerde plek is NIET toe.
Het mag niet zo zijn dat een agent in paniek zijn hond inzet op onschuldige burgers. wat weleens gebeurt.
Deze burger weet niet waarom hij door een hond aangevaklen wordt en verzet zich omdat een politiehond zich niet kan legitimeren (zou goed wat aan te doen zijn, bijvoorbeeld een soort trui oid of een kogelvrije bodywarmer met politiekleuren (misschien een idee)
Ook burgers die nietsvermoedend door een hond gepakt worden, weten dan dat het een poltiehond betreft die niet gevaarlijk is als ze zich niet verzetten.
Met een goede reclamecampagne over de politiehond en bovenstaande aanpak is veel leed te voorkomen omdat er dan duidelijkheid is.
Als ik aangevallen word uit "the middle of no where" door een mij onbekende hond, weet ik me daartegen te verdedigen, fokkers moeten dat kunnen, dit echter zonder de hond blijvend letsel toe te brengen.
Som moet je immers een ruzie in de roedel kunnen afstoppen, de hond erkent dan het natuurlijk gezag van de roedelleider wat je als fokker hoort te zijn.
Iedere politiehond is eens pup geweest en is dus juiste correctie gewend. Door daar op terug te grijpen, laat een hond zijn aanval meestal al op commando varen.
Als je dat vermogen bezit heb je van honden geen last, ook niet van politiehonden, die herkennen "goed volk".
Zo zal een hond de baas van zijn oorspronkelijke roedel niet aanvallen, als het een goede baas is geweest.
Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat politiehonden tot de allerliefste behoren, maar geen doetjes zijn. Ga dus niet met zo een hond matten , er is dan een de verliezer en dat ben je zelf.