Vriendin van ons gaat stage lopen in Canada en zegt dus haar studentehuis op, kan ze tijdelijk bij ons inwonen?

Een vriendin van ons gaat stagelopen in Canada nu heeft ze haar kamer opgezegd maar omdat ze Duitse is raakt ze als ze zich uitschrijft haar pensioen opbouw etc kwijt.
Kan ze nu tot ze een nieuwe huur woning heeft bij ons inwonen (wel op papier want ze zit in Canada). Het gaat om een periode van 6 maanden. Wat zijn de gevolge voor ons? (samenwonend stel in een koophuis).
Bijvoorbeeld belasting problemen of dergelijke waar wij rekening mee moten houden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overgens doet ze dit omdat je natuurlijk niet 600 euro per maand gaat betalen als je er niet bent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Het grootste probleem dat je zou kunnen hebben is dat er gerekent wordt dat je de ruimte verhuurt. Zonder aangifte te doen bij je belasting & wel een inwonende hebben die geen familie is kan tot extra controle leiden. Maar als zij gewoon jullie huis als postadres wil houden kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst, dus als zij een stuk pensioenopbouw verliest en dat niet wilt, dan maar geen stage en Canada.
En reken van yes dat er problemen komen voor jullie via de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dus.
Als particulier met een eigen woning mag jij een kamer verhuren zonder dat je over die inkomsten belasting hoeft te betalen en zonder dat jouw hypotheekverstrekker lastig gaat doen.

Daar zitten natuurlijk bepaalde maximumbedragen aan, maar ik neem aan dat je je vriendin geen poot uit gaat draaien voor een postadres. Onderstaande website geeft duidelijk de voorwaarden aan. Als je het niet vertrouwt, kun je altijd de belastingtelefoon bellen met dit soort vragen.

Helemaal netjes is het niet, want ze woont er natuurlijk niet echt, maar ik kan me voorstellen dat ze zo een hoop rompslomp voorkomt. Ze moet er wel rekening mee houden dat ze zich waarschijnlijk in Canada niet in kan schrijven als ze zich in Nederland niet uitschrijft, maar dat is haar eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus gaat ze illegaal in Canada zitten, of dat nu zo handig is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, moet je niet doen.
Postadres hier en woonadres daar,
dan kan best samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar het was om de pensioenopbouw niet mis te lopen. Of die genoegen nemen met een postadres, denk het niet? Heb zelf net een overzicht gehad met keurig overzicht van waar ik gewoond heb vanaf mijn 15de, incl. buitenland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gaat voor haar stude 6 maanden naar Canada en nee ze betaald niets want ze heeft gewoon een postadres nodig. Dit omdat er veel papierwerk bij komt kijken om steeds te emigreren etc. Ze zou dan nu voor 6 maanden moeten emigreren naar Canada om daarna weer terug te emigreren naar Nederland om haar studie te vervolgen.
Wij hebben jarenlang een vriendin op ons postadres gehad. Die stond hier gewoon officieel bij de gemeente ingeschreven op ons adres.

Helemaal geen problemen.
Het enige is: dat de gemeentelijke afvalheffing
voor drie personen werd gerekend, in plaats voor twee.
Dus zij betaalde ons ongeveer 30 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij weer terug naar Duitsland gaat, willen ze sowieso weten waar je hoelang was en wat je gedaan hebt voor je pensioenopbouw ('AOW'). Die wordt gewoon van NL (Canada?) weer overgeschreven naar Dld. Als ze nog student is, is het gemakkelijkst als student te blijven, anders kun je voor wissewasje een complete lijst invullen en daar wordt je NIET vrolijk van.

[zit zelf al 2,5 jaar in dit traject vanwege een paar stages en vakantiewerk....]