Op welke gronden juridisch gezien kan Nina Brink beslag leggen op de rekeningen en inkomen van een journalist

Waarom kan dat zomaar met goedkeuring van de rechter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er is de laatste tijd veel te doen rond het gemak waarmee je beslag kunt leggen op andermans bezittingen. Het blijkt dat dit in Nederland gemakkelijker gaat dan in andere landen. Hier is het voldoende om bij de rechter aannemelijk te maken dat je een claim hebt op een ander.
De rechter doet nauwelijks onderzoek naar die claim en wacht dan de rechterlijke procedure af, die er overigens wel moet komen, wil je het beslag handhaven.
Je kunt het beslag aanvechten (en dat is precies wat Smit gaat doen) maar de ervaring wijst uit dat bij dit soort zaken de rechter vaak de beslaglegger het voordeel van de twijfel gunt.
Als achteraf blijkt dat er onterecht beslag is gelegd, kun je een schadevergoeding eisen, maar ook dat is weer een ingewikkelde procedure, waar de kost voor de baat uitgaat...
escape