Hoe kan ik schade door werknemer verhalen?

Onze werknemer heeft schade (door roekeloos rijgedrag) gereden aan een auto uit bedrijfsvoorraad. Getuigen kunnen dit bevestigen. Bedrijfsverzekering kan niks voor ons beteken met als reden dat het om fraude kan gaan. op watvoor verzekering kunnen wij de schade verhalen. Denkende aan een aansprakelijkheid verzekering van werknemer? Werknemer weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen voor de gemaakte schade.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Aangifte doen, wellicht dat werknemer (met zijn aansprakelijkheid verzekering) dan wel wil meewerken. ;-)
crispy
6 jaar geleden
Dat gaat heel moeilijk worden, schade aan bedrijfsmiddelen zijn in principe altijd voor rekening van de werkgever, behalve als er sprake is van opzettelijke roekeloosheid of anderszins opzettelijk veroorzaakte schade. En dat is natuurlijk moeilijk te bewijzen, behalve als er een proces verbaal van de politie is waar dit uit blijkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Indien je van mening bent dat de schade wettelijk gezien verhaalbaar is op je werknemer, zul je hem (schriftelijk) aansprakelijk moeten stellen. Als hij het er niet mee eens is, dan resteert de mogelijkheid om hem dagvaarden zodat de rechter erover kan beslissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind de opstelling van de bedrijfsverzekeraar merkwaardig trouwens. Als je op die manier doorredeneert kan er altijd wel sprake zijn van fraude. Ik zou daar ook nog eens achteraan gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En wat crispy zegt is juist. De werknemer moet wel uitzonderlijk gevaarlijk hebben gereden om aansprakelijk te zijn in dit geval.

Antwoorden (1)

Roekeloos, aan opzet grenzend gedrag valt niet onder de verzekeringen die je noemt. Fraude is niet het goede woord, ik zou eerder spreken van een onrechtmatige daad. Je kunt de 'dader' schriftelijk aansprakelijk stellen, en vergoeding van de schade vorderen.
Laat je bijstaan / informeren door een terzake kundige jurist, is mijn advies.
Dit staat los, maar ook niet helemaal, van eventuele stappen die je kunt nemen om de arbeidsrelatie te beeindigen.
teusvh
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De verzekering van het bedrijf wil kennelijk niet vergoeden met als reden dat er sprake kan zijn van fraude. Zo lees ik de tekst van de vraagsteller. Zoals ik al in een reactie heb laten weten vind ik dat niet zonder meer een begrijpelijke opstelling van de verzekeraar. Ik zou de vraagsteller willen adviseren zich eerst nogmaals tot de eigen verzekeraar te wenden en de polis eens goed na te kijken.