Krijgt jouw partner pensien van het ABP als je 50 jaar hebt samengewoond?

Ik denk dat dat alleen geldt als je getrouwd ben of een partnerschap registratie hebt 'gedaan' toen je nog in dienst van de overheid was. Ik ben vertrokken uit overheidsdienst met 26 pensioenjaren in 1987. In 1996 was het pas mogelijk om te registreren. In de jaren zeventig heb ik mijn relatie bij de notaris laten vastleggen. ABP weigert glashard mijn partner iets uit te keren als ik de pijp aan maarten geef. Ze zeggen, dat het feit dat het om twee mannen gaat er niets mee te maken heeft. Dit is natuurlijk een onterecht argument omdat er voor 1996 geen mogelijkheid was om je relatie als twee mannen te laten registreren.
Ik denk dat deze vraag bij een aantal mensen zal inslaan als een bom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met deze reactie wil ik absoluut niet zeggen dat ik de handelswijze van het ABP eerlijk vind, maar: Je weet het antwoord al. Waarom stel je dan de vraag? Dit is niet het platform om anderen hiervoor te waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boosheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan mij financieel niet zoveel schelen, maar er zijn mensen, die het zo normaal vinden en die krijgen t.z.t. wel een klap op hun kop. Voor de rest vindt ik iedere onrechtvaardige behandeling van de overheid een goed excuus om onrechtvaardig terug te zijn, en dat is ook wat waard.

Het beste antwoord

Hm..
volgens hun website is het zo dat een geregistreerd partnerschap voldoende zou zijn:

[Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap bij de gemeente? Dan heeft uw partner automatisch recht op nabestaandenpensioen. ]

Lijkt me makkelijk: op naar de gemeente en registreren.

Het is gek dat het nodig is maar hun regels zijn duidelijk. Je moet na 1996 nog gewerkt hebben om alleen bij hun te registreren. [http://www.abp.nl/abp/abp/u_bouwt_pensioen_op/verandering_prive/trouwen_of_samenwonen/partner_aanmelden.asp]

Wat zijn de voorwaarden voor aanmelding?

* U bent jonger dan 65 jaar.
* U hebt een samenlevingscontract dat vóór uw 65ste is opgesteld door een notaris.
* Uit het samenlevingscontract blijkt dat u en uw partner in elkaars levensonderhoud voorzien.
* U en uw partner zijn allebei ongehuwd.
* U en uw partner wonen op één adres en zijn beiden op dit adres ingeschreven bij de gemeente.
* U en uw partner zijn allebei ouder dan 18 jaar.
* Bent u familie van elkaar? En is uw relatie: ouder en kind, grootouder en kleinkind of schoonouder en schoondochter/schoonzoon? Dan kunt u uw partner niet aanmelden. Met andere familieleden kan dit wel.
* U werkt of hebt na 1-1-1996 gewerkt bij een werkgever die bij ABP is aangesloten.