Je hebt schulden van vroeger maar je gaat nu inschrijven op een adres voor een bijstands uitkering komen die deurwaarders nu naar die adres?

Maar je hebt niet veel persoonlijke spullen tv,bed en computer..
Halen ze spullen bij je weg als je een bijstands uitkering krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Antwoorden (9)

Nou kijk. Die deurwachters, die krijgen van de gemeente waar je woont. En de gemeente, die weet waar je woont, want anders krijg je niet de uitkering. Dus komt de deurwachter naar de adres waar de gemeente zegt dat je uitkering woont. En dan, als je niet betaalt, dan kan de gemeente doen dat de schuldsanering. en dan betaalt de uitkering steeds een stukje van de schuld tot die op is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je schulden hebt, regel dan bij soc zaken of en hoe je in de schuldsanering kunt komen.
Ze halen je spullen niet weg, maar er wordt wel wat afgehouden op je uitkering, als alle schuldeisers het met de sanering eens zijn.
Schuldsanering en minder inkomen is niet leuk, maar in angst leven en iedere keer over je schouder kijken of de deurwaarder in de buurt is, leeft ook niet fijn.
anneliez
13 jaar geleden
Ja die weten je echt wel te vinden. Ik vraag me af of je je kunt inschrijven op een adres (waar je niet woont???) en dan een uitkering aanvragen. Ik denk niet dat ze je spullen weghalen als dat niet van waarde is.
Tip: ga praten met de gemeente en kijk of je in de schuldsanering kunt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Basisspullen om te kunnen leven zoals kleren, je bed, tv, computer en meubels (tafel, stoelen, kasten, bankstel) halen ze niet weg. De deurwaarders komen naar het adres dat jij als woonadres hebt opgegeven, maar als je daar niet echt woont zullen ze heus wel pogingen doen je echte verblijfplaats te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bijstandsuitkering krijg je niet zomaar, je zal al je bankafschriften en zo moeten laten zien. Ze zullen ook vragen of je nog schulden hebt. Verzwijgen is niet slim, als ze merken dat je gelogen hebt ben je je uitkering kwijt.
Mijn advies: ga praten met de sociale dienst, wees eerlijk en vertel precies hoe je er financieel voor staat. Dan kun je met hen samen een oplossing zoeken. Weglopen voor je schulden lukt misschien een tijdje, maar ze vinden je toch wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basisspullen mag je houden en dat is nog best veel. De deurwaarder komt altijd naar het adres waar je bent ingeschreven. In de schuldsanering waarbij je drie jaar lang op het minimum leeft kom je ook niet zomaar de schuldeisers moeten het (voor het grootste gedeelte) eens zijn en je moet wel een baan hebben wil je voor deze vorm van schuldsanering in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de deurwaarder gaat je vinden omdat deze toegang heeft tot het GBA, de gemeentelijke basis administratie. Daar staan jou gegevens in.

Echter heeft de deurwaarder meer mogelijkheden als alleen beslaglegging op goederen (dus spullen uit huis nemen). De deurwaarder kan ook beslag leggen op inkomsten, waardoor je minder uitkering krijgt.

Er zijn dingen die een deurwaarder moet laten staan, dat zijn: Je bed, minimaal een X aantal kledingstukken (hoeveel weet ik niet), eten voor een X aantal dagen, een tafel met 2 stoelen. Een computer en een TV mag een deurwaarder wel meenemen.

Wanneer je een bijstandsuitkering hebt kunnen ze nog steeds beslag leggen, dat is geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, u bent HOOFDELIJK aansprakelijk voor schulden, dat houdt in dat het voor de schuldeiser niet uitmaakt op welk adres u woont, immers is uw adres niet aansprakelijk maar u.

Als u een bijstanduitkering krijgt, begrijpt de gemiddelde deurwaarder dat er geen Picasso of een Concertvleugel bij u binnen staat, het biedt geen soelaas om uw huis leeg te halen om teneinde niet eens de kosten van het 'leeghalen' te dekken. Daarbij moet hij/ zij zich houden aan de basis-inrichting om te slapen, zitten, eten etc etc.
Heeft u net een gloednieuwe full HD 62 inch kleurentelevisie aangeschaft, ja dan bent u die redelijkerwijs kwijt, maar een oud toestelletje laten ze met rust :))

Als u een uitkering gaat aanvragen en die wordt gehonoreerd wordt je gevraagd of u schulden heeft, immers willen ze alle financiële zaken van u weten. Er wordt ook gekeken of u in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

Goed, nu de essentie van uw vraag. Als u een uitkering krijgt dan heeft de deurwaarder/ schuldeiser/ beslaglegger te maken met een gedeelte van uw uitkering waar ze NOOIT aan kunnen komen. Dit heet de beslagvrije voet. In de regel is dit tot uw 65e jaar, 90% van uw uitkering. Van dit gedeelte moeten ze afblijven.
Wel mogen ze uw vakantie-uitkering in zijn geheel confisqueren, in mindering op de uitstaande schuld.

Middels de link, en die geldt ook in Appelscha, Hilversum of Appingedam, kunt u nalezen en uitrekenen wat dit voor uw persoonlijke situatie betekend.

http://www.roosendaal.nl/docs/webhelpsz/alfabetisch_beslaglegging_03_1.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal een voorbeeld aan halen
toen wij nog in nederland woonden vroeg mijn nichtje of ze op mijn adres kon worden ingeschreven want ze wilden een uitkering aan vragen
ze kwam niet "echt" bij mij wonen alleen op papier ik moest wel n bed en wat spullen van haar in huis hebben want ze konden komen controleren
ik zag er geen kwaad in ik wilde haar helpen
ze liet zich inschrijven
en naar een aantal weken idd een deurwaarder
en een deurwaarder van de belasting
er werd als het bedrag niet werd betaald beslag gelegd op mijn spullen ik zei dat zei niet bij mij woonden het maakt niets uit ze staat op u adres en daar leggen ze beslag op dus
ze doen het wel
met grote moeite is ze van mij adres afgegaan