Mag mijn ex door sloten te vervangen mij de toegang tot het huis ontzeggen?

Mijn ex heeft de sloten van ons koophuis (staat heden in de verkoop) vervangen en ik kan het huis dus niet meer in. Ik woon al een tijdje ergens anders maar ben toch genoodzaakt een enkele keer naar binnen te kunnen voor bezichtiging van de woning door eventuele kopers (mijn ex wil hier niet bij zijn). Ik betaal niet meer mee aan de woning aangezien mijn ex een nieuwe vriendin heeft en ik van mening ben dat deze maar mee moet betalen. We hebben een nog niet ontbonden samenlevingscontract en een hypotheek op beider namen staan. Mijn vraag is mag mijn ex zomaar zonder overleg de sloten vervangen en mij de toegang ontzeggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
36.4K

Antwoorden (4)

Waar er twee kijven, hebben er twee schuld. Je ex mag jou nu het huis te koop staat niet weigeren om het huis te verkopen. Normaliter zou hij dat wel mogen omdat jij er niet meer woont. Verder is het zo dat jij in gebreke blijft door niet aan de hypotheek mee te betalen, immers de waardeopbouw is ook deels van jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je mede-eigenaar bent van de woning mag je de toegang niet worden ontzegd. Ook al woon je er niet meer en al betaal je niet meer mee. E.e.à. Heb ik toevallig onlangs nagevraagd bij m'n rechtsbijstandverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het huis nog wel bewoond wordt door de ex en jullie feitelijk wel uit elkaar zijn dan heeft hij in principe het recht de sloten te vervangen waardoor jij als onbevoegde geen toegang meer hebt zonder zijn toestemming. Dit recht vloeit voort uit zijn recht op privacy omdat jij de woning verlaten hebt.

Echter, hier spelen meer zaken mee. Er is (nog) een samenlevingscontract. Daarin zijn een aantal zaken geregeld. Meestal ook die zaken die onderling en gezamenlijk eigendom regelen en wat van belang is bij een breuk tussen contractanten alhoewel dit laatste niet verplicht is.

Er is sprake van een koopwoning waarvan de hypotheek op beider namen staat.
Daarmee is dan automatisch het eigendom van de woning ook op beider namen gesteld.
Je bent dus voor tenminste de helft mede eigenaar van de woning en evenredig aansprakelijk ook al zijn jullie uit elkaar en woon je niet meer in de woning.
Dat mede eigenaarschap geeft je in principe een onvervreemdbaar recht op toegang tot de woning ongeacht je (nog) aan de hypotheeklasten betaald of niet zolang de afhandeling van de scheiding en boedelscheiding niet definitief heeft plaatsgevonden.

Je kan echter niet zomaar van jouw verplichtingen jegens de hypotheek afzien en deze verplichtingen aan een nieuwe partner van je ex laten.
Doe je dat wel dan moet je afstand doen van je rechten op de woning en daarover tot overeenstemming komen met je ex in de afhandeling van het ontbinden van het samenlevingscontract.
Deze zou dan de hypotheek geheel op zijn naam moeten overnemen en daarmee ook de woning. Daarmee ben jij dan van alle verplichtingen ontslagen en hoef je je ook niet meer in te zetten voor de verkoop van de woning.
Of de bank daarmee gaat instemmen is afhankelijk van het financiële plaatje van je ex partner en de bereidheid van zijn nieuwe partner.

Omdat jij niet meer in de woning woont maar wel mede eigenaar bent, ben je gerechtigd van je ex een huur vragen die gelijk is aan het deel dat jij aan hypotheekverplichtingen voor de woning hebt. Dit zolang hij er woont en tot het huis verkocht is.

Omdat dit dan huurinkomsten zijn voor jou zou je hierover belasting moeten betalen maar omdat er een evenredige hypotheeklasten tegenover staat mag je deze weer van die inkomsten aftrekken waardoor je per saldo maar weinig belasting betaald.

Anders wordt het als ook je ex er niet meer woont en het huis leeg in de verkoop staat. Jullie hebben dan beiden recht tot toegang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de bewoner is gerechtigd de sloten van de woning te vervangen zodra de daadwerkelijke samenwoning beëindigd is.

Jou verhaal gelezen te hebben maak ik er uit op dat jij wilt dat het huis verkocht wordt en jou ex daar niet aan mee wil werken, sterker nog, hij wil dat huis behouden.

Zolang er geen schulden ontstaan en het samenlevingscontract niet ontbonden is kan jij niet eisen dat de woning verkocht wordt en je ex niet verplichten mee te werken aan een verkoop, het is zelfs mogelijk dat je ex er in blijft wonen na jou te hebben gecompenseerd, dit kan pas als het samenlevingscontract is beeindigd en de hypotheek omgezet dient te worden.

Kortweg:

Ja je ex heeft alle recht aan zijn zijde om jou het toegang tot het huis te weigeren.