Hoelang mag je als buitenlander in Nederland blijven rondrijden met buitenlandse kentekenplaten?

Hier in de straat wonen al jaren mensen uit Polen, wat verder helemaal geen probleem is maar die wel hun auto voorzien hebben met Poolse kentekenplaten. Ze betalen in Nederland geen wegenbelasting en hoeven geen APK keuring.

3 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht. Zolang iemand niet langer dan vier maanden in Nederland woont, hoeft hij zich niet te laten inschrijven in de zogenaamde basisregistratie personen (BRP) en mag hij zijn auto met buitenlands kenteken maximaal zes maanden per jaar belastingvrij in Nederland gebruiken. En voor die zes maanden geldt geen verplichting dat het een aaneengesloten periode moet zijn.
https://www.ad.nl/auto/mag-je-wel-zo-lang-met-een-buitenlands-kenteken-rijden~a224039a

Antwoorden (1)

Zolang iemand niet langer dan vier maanden in Nederland woont, hoeft hij zich niet te laten inschrijven in de zogenaamde basisregistratie personen (BRP) en mag hij zijn auto met buitenlands kenteken maximaal zes maanden per jaar belastingvrij in Nederland gebruiken. Voor die zes maanden geldt geen verplichting dat het een aaneengesloten periode moet zijn.

Als Nederlander mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden, tenzij je (tijdelijke) vrijstelling via de douane hebt geregeld. Dat heeft alles te maken met de belastingplicht. Voor iedereen die buiten Nederland woont, geldt vrijstelling op basis van het internationaal recht.
SimonV