Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever een krantenbezorger contractueel zelf verantwoordelijk stellen voor schade?

Ik zag een contract voor een krantenbezorger. Hierin is de volgende clausule opgenomen:
"Bij eventuele schade die door jou aangebracht is bij anderen, is je eigen aansprakelijkheidsverzekering van toepassing."

Dit roept bij mij vragen op. Ten eerste moet schade eerst maar eens aangetoond worden (dat is een andere discussie overigens), maar meest belangrijke vraag hierbij is of een werkgever dit zo mag stellen? Als er schade gemaakt wordt (en dan ga ik niet uit van opzettelijke, doelbewuste schade (voorbeeld, als je een brievenbus opent en die gaat stuk, is het wel opzettelijk, maar niet doelbewust)), gebeurt dit onder werktijd en voor zover ik weet, is dan de werkgever aansprakelijk. Niet de werknemer (als het opzettelijk is, kan de werkgever het dan weer verhalen).

Bottomline, mag een werkgever dit zomaar in een contract zetten juridisch (het gaat niet om of je er mee akkoord gaat en daardoor accepteert, maar of het daadwerkelijk mag).

Castle
6 minuten geleden
Dit ligt aan het soort contract die de krantenbezorger heeft. Is hij in loondienst dan is de werkgever verantwoordelijk. Is deze zelfstandige (opdrachtnemer) dan zal dit anders zijn. Het zijn dus verschillende contracten waarover je kan praten.
KleinDuimpje
3 minuten geleden
De werkgeversaansprakelijkheid kan een werkgever niet zomaar verwerpen.
Als werknemer geldt je aansprakelijkheidsverzekering niet tijdens het werk.
De werkgever kan wel je loon inhouden als je opzettelijk schade aanricht, je expres risico neemt, verkeersboetes maakt (te hard rijden, door rood rijden etc). Heeft de werkgever schuld aan de verkeersovertreding dan moet de werkgever de verkeersboete betalen.
Indien je als werkgever bovenstaande aanvecht, kan de rechter toch de schuld leggen bij de werkgever.
Die clausule slaat nergens op. Je kunt als werkgever van alles stellen en laten ondertekenen, maar daar kom je nooit mee weg.
Trouwens, tijdens stage en vrijwilligerswerk geldt je aansprakelijkheidsverzekering wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing