Mag je een deel van je huis, verhuren aan je kleinzoon ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, als hij meerderjarig is kan hij officieel huren als ieder ander. Maar hangt af van je persoonlijke situatie (huur- of koopwoning, fiscus etc. ) af hoe e.e.a. best geregeld kan/moet worden.

Het beste antwoord

U mag een deel van uw woning verhuren aan uw kleinzoon. De huur die uw kleinzoon betaalt hoeft u niet op te geven voor de belasting. Ook zijn er geen consequenties voor een eventuele hypotheekrenteaftrek zolang de huuropbrengsten niet meer bedragen dan € 4748 per jaar.

Als u pensioengerechtigd bent, is het verstandig een huurovereenkomst op te stellen. Er is dan sprake van commerciële verhuur waardoor u niet gekort wordt op uw AOW-inkomen – zie de link in bron 2

Bij commerciële verhuur wordt u ook niet gekort op een eventuele huurtoeslag. Zonder contract gaat de Belastingdienst uit van een gezamenlijke huishouding, waarbij voor de huurtoeslag het inkomen van uw kleinzoon meetelt voor de huurtoeslag. (studiefinanciering is geen inkomen)
De zorgtoeslag geeft overigens bij inwonen geen problemen.

Gemeentelijke belastingen: kunnen door het inwonen iets hoger worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als uw kleinzoon studeert heeft hij recht op een studiebeurs voor uitwonenden. Maar dat zal hij wel weten.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja zeker, zoveel mensen hebben een jonger iemand/student in hun huis wonen. Of hij/zij nu familie is of niet. Maar het moet wel allemaal officieel:

- Om een kamer te verhuren moet u een onttrekkingsvergunning aanvragen; dat is een vergunning voor het omzetten van een zelfstandige woonruimte naar kamerbewoning.
- De huurder van uw kamer heeft recht op minimaal 12 vierkante meter gebruiksoppervlakte; dat is de te verhuren kamer plus de gezamenlijk gebruikte ruimtes zoals keuken, toilet en wasgelegenheid.
- Bij meer dan 4 te verhuren kamers in één woning moet u rekening houden met extra brandveiligheidseisen.
- Zorg voor gezonde en veilige woonomstandigheden van uw huurders.
- Stel huurcontracten op die voldoen aan de wettelijke eisen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wat-moet-er-in-een-huurcontract-staan.html
- Houd rekening met de regels voor de maximale huurprijs en de verhoging daarvan:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/mag-de-huur-van-mijn-kamer-verhoogd-worden.html

Onderverhuren kan ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderverhuren-en-tijdelijk-verhuren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
U geeft een typisch googelantwoord. Een onttrekkingsvergunning is hier absoluut niet van toepassing. Met dit advies jaagt u vragensteller nog op kosten. Een onttrekkingsvergunning is er om misstanden tegen te gaan bij commerciele verhuur. Voorbeelden: De gemeente Groningen (studentenstad) stelt: Voor woningen met vier of meer kamers die worden verhuurd aan drie of meer personen is een onttrekkingsvergunning nodig.
http://gemeente.groningen.nl/kamerverhuur/beleid-studentenhuisvesting Gemeente Hellevoetsluis met veel kamerverhuur aan personen uit Zuid-, Midden- en Oost-Europese landen stelt: Woningen die nu nog niet geregistreerd zijn als ruimte waar kamers verhuurd worden, en die verhuurd worden aan meer dan één persoon, moeten met ingang van 1 oktober 2012 alsnog gemeld worden.
https://www.hellevoetsluis.nl/Inwoners/Digitale_balie/Producten_en_diensten/K/Kamerverhuur