Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag er V-Premium benzine getankt worden op kosten van non-profit stichting?

Lang verhaal kort, een stoppende vrijwilliger bij ons (slecht uit elkaar gegaan) is na het stoppen nog één keer voor ons wezen rijden. Na afloop mochten vrijwilligers aftanken en de bon inleveren.

Vrijwilliger 1 is naar het dure tankstation geweest en heeft V-Premium getankt en zat daarmee bijna op het dubbele van andere collega's.
Vrijwilliger 2 heeft geen bon en heeft nog meer dan de andere collega getankt.

Het gaat om een non-profit stichting met een Beloningsbeleid, waarin staat "Vrijwilligers ontvangen in principe geen financiële vergoeding voor hun
diensten. De enige uitzondering hierop is een benzinekostenvergoeding, die zo laag mogelijk wordt gehouden en alleen van toepassing is wanneer vrijwilligers t.b.v. activiteiten (bv. uitstapjes) reizen naar locaties buiten de gemeente."

Ik ben nu aan het zoeken wat maatschappelijk wenselijk is. Het voelt niet juist het volledige bedrag te betalen. De stichting draait op een beperk budget en er zijn afspraken gemaakt, zodat het geld zoveel mogelijk bij de doelgroep terecht komt. Zegt de wet hier nog iets over? (ChatGPT noemde al iets over dat het bestuur belast is ervoor te zorgen dat geld op een goede manier uitgegeven moet worden)

4 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
4 maanden geleden
Hoe kan iemand nu het dubbele bedrag kwijt zijn aan benzine als hij net zoveel tankt? Duur tank station of niet maar het dubbele kan echt niet zoveel verschil is er niet
ronron1212
4 maanden geleden
Zonder bon kan je niet betalen simpel alles moet verantwoord worden
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
"Na afloop mochten vrijwilligers aftanken en de bon inleveren.".
Als dat de afspraak is, zal vrijwilliger 1 zijn benzinebon vergoed moeten krijgen. En vrijwilliger 2 zal een bon moeten inleveren om betaald te krijgen.
Er zijn geen afspraken over welk tankstation en soort brandstof gemaakt.
Vind het overigens een ongebruikelijke afspraak dat er mag worden afgetankt. Iemand kan dan met een half volle tank aan zijn uitstapje en na afloop vol tanken.
Maak het jezelf makkelijk door met een kilometervergoeding te gaan werken. Voorkom je dit soort discussies.
Thecis
4 maanden geleden
Vrijwilliger 2 zou ook een bankafschrift kunnen overleggen zodat deze vergoed kunnen worden. Vrijwilliger 1 heeft recht op vergoeding. Het voelt wellicht niet juist, maar hierna ben je er wel van af. De stennis die het geeft om een ander soort vergoeding te geven, de nergens, tijd en moeite die het kost, kan je wellicht beter in andere zaken stoppen.
teusvh
4 maanden geleden
Hier het antwoord van een jurist: vrijwilligers hebben de verplichting om zuinig met het geld van de stichting om te gaan. Dus vergoed je de kosten die noodzakelijkerwijs gemaakt zouden zijn, en niet het meerdere.
T.a.v. vrijwilliger 2: Jammer van dat bonnetje, maar dat is (slechts) een bewijsprobleem. Twijfel je er aan of hij die kosten heeft gemaakt? Zo nee, dan vergoed je de kosten.
ronron1212
4 maanden geleden
@teusvh er is ook een administratie recht daarin behoren de boekingsstukken in de administratie aanwezig zijn ook van vrijwilligers
teusvh
4 maanden geleden
Overigens is het aan te bevelen om de kilometers te laten declareren tegen een vastgestelde vergoeding, zodat iedereen precies weet waar hij of zij aan toe is. Via de routeplanner van de ANWB kun je heel makkelijk controleren of de opgave klopt, mocht je daaraan twijfelen.
teusvh
4 maanden geleden
Reactie op Ronron: het betreft vrijwilligers. Blijf dan weg van juridisch geneuzel, is mijn suggestie, en doe met elkaar wat redelijk, billijk, en uit te leggen is. Doe een briefje in de administratie waarop staat dat je XX Euro hebt vergoed voor benzinekosten, maar dat het bonnetje helaas zoek is. Daar valt niemand over.
ronron1212
4 maanden geleden
@teusvh zo werkt dat niet
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Lol, kennelijk geeft een jurist aan dat het wel zo werkt. Verschil tussen de praktijk en de idealistische wereld die iemand op dit moment in het hoofd heeft.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis ja een jurist ziet dus geen verschil tussen de wet en wat niet kan
Inekez1
4 maanden geleden
Ik heb voor mijn vrijwilligerswerk nog nooit een bonnetje ingeleverd. Gewoon eens per maand een overzichtje met gereden kilometers. Dat aantal x de vaste km-vergoeding en klaar. Niks geen gedoe met bonnetjes. Die zijn voor de administratie ook helemaal niet nodig. Als de stichting tankbonnen gaat vergoeden die omgerekend méér dan 23 cent per km zijn, dan is het overige bedrag ineens belastbaar inkomen. Is niet handig voor de stichting en ook niet voor vrijwilligers die dat bij hun inkomstenbelasting zouden moeten opgeven.
Inekez1
4 maanden geleden
@wilkers, ik neem aan dat dit over dezelfde stichting gaat waar je eerder vragen over hebt gesteld. Ik raad je echt aan om alles nou eens goed te regelen en dicht te timmeren. Vraag professioneel advies, zorg dat alles voor iedereen duidelijk op papier staat. Anders zit je hier over een half jaar weer met een vraag over een ander probleem.
ronron1212
4 maanden geleden
Wat jij moest invullen aan km is dus het bewijs dat wordt opgenomen in de administratie als bewijs van betaling @Inekez1. Hoezo is 23 cent meer per km?
Inekez1
4 maanden geleden
@ronron
"Wat jij moest invullen aan km is dus het bewijs dat wordt opgenomen in de administratie als bewijs van betaling" Dat klopt. Maar daar is dus géén tankbonnetje voor nodig.
ronron1212
4 maanden geleden
Nee dan niet maar het is en blijft een bewijs. Tankbon of kilometer briefje. Een van beide geeft dus een recht op uitbetaling het moet in de administratie worden opgenomen als bewijs van betaling. Hier is sprake van uitbetaling van benzine tanken dus geen km vergoeding dus tank bon. Rare afspraken met vrijwilligers kilometer vergoeding is veel beter.
wilkers
3 maanden geleden
In het verleden werkten we inderdaad met een kilometervergoeding, maar op verzoek van de vrijwilligers zelf is afgesproken dat voor een uitje iedereen de auto vol tankt, om na afloop af te tanken en dit bonnetje in te leveren. Op die manier tank je wat je hebt verbruikt. Vrijwilliger in kwestie heeft altijd normale benzine getankt, nooit premium. Vrijwilliger is voor het uitje gestopt bij ons en is met een slecht gevoel weg gegaan. Heeft toch desondanks meegereden met ons. Vrijwilliger tankt anders nooit premium benzine. Vrijwilliger zonder bon is goed bevriend met de eerste. Is ongeveer tegelijk gestopt met de andere en ze zijn samen een andere stichting (of ja, project) begonnen, die ongeveer dezelfde dingen doen. Niet helemaal relevant, maar het geeft een idee waar de vrijwilligers staan. Lang verhaal stort, het voelt niet goed.
Abcde
3 maanden geleden
Betalen en nooit meer mee laten rijden, neem fatsoenlijk afscheid met opgeheven hoofd.
ronron1212
3 maanden geleden
@wilkers hoe kom jeer bij dat het zoveel duurder is geef eens liter prijzen?
wilkers
3 maanden geleden
V-Power: €2,279/L.
E10: €1,89–€1,90/L Tankte bijna het dubbele dan anderen. Toch wel een fors verschil dus.
Inekez1
3 maanden geleden
Dat is nog goedkope V-power. Bij ons is die duurder. Als het totaalbedrag bijna het dubbele is dan wat het zou moeten zijn, is er duidelijk niet met een volle tank aan de rit begonnen. Als dat duidelijk wel de afspraak was, moet je dat vooral noemen als reden om niet het hele bedrag van de bon te betalen.
Inekez1
3 maanden geleden
Als het vriendinnen waren, en de ene tankt voor de dubbele hoeveelheid en de ander heeft geen bon, is het dan niet zo dat ze samen hebben getankt? In 1 x 2 auto's voltanken? Dan kom je wel op de dubbele hoeveelheid en is het ook logisch dat de ander geen eigen bonnetje heeft.
ronron1212
3 maanden geleden
Mijn auto gebruikt E5 dus dat gaat er in andere E10 dat kan jij niet voorschrijven
ronron1212
3 maanden geleden
@Ineez1 als dat zo is waarom declareert de gene zonder bon dan dat is dan diefstal
Inekez1
3 maanden geleden
@ronron, dat moet je niet aan mij vragen maar aan die vrijwilligers. Die zijn blijkbaar nogal pissig op de stichting en proberen ze nu met die reiskosten een poot uit te draaien. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is. De vraag van wilkers is dus hoe dit nu het beste is af te handelen.
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekez1 zonder bon geen geld simpel kosten en uitgave moeten in de administratie worden verantwoord door een document.
Thecis
3 maanden geleden
@ronron1212
Vrijwilliger 2 kan ook aan afschrift overleggen. Dan is het bedrag ook direct aannemelijk gemaakt en kan de boekhouding het ook verantwoorden.
ronron1212
3 maanden geleden
@Thecis dat kan maar dan moet hij wel een bankafschrift kunnen downloaden bij zijn bank
Thecis
3 maanden geleden
@ronron1212
Ja, dat zou kunnen. Of een kopie maken van een rekeningafschrift. Maar tegenwoordig is idd alles digitaal beschikbaar. Dus even een afschrift downloaden zodat je deze kunt overleggen (zoals ik al eerder zei), lijkt mij geen probleem.
tinus1969
3 maanden geleden
@Wilkers
‘ In het verleden werkten we inderdaad met een kilometervergoeding, maar op verzoek van de vrijwilligers zelf is afgesproken dat voor een uitje iedereen de auto vol tankt, om na afloop af te tanken en dit bonnetje in te leveren. Op die manier tank je wat je hebt verbruikt.’
En dit is een fraudegevoelige afspraak. En daarmee dus ook onjuist. Ik zou (in lijn met wat Inekez1) elders schrijft, het deze keer wel uitbetalen om verser gezeur te voorkomen, maar wel deze fraudegevoelige afspraak terugdraaien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Als stichting kun je vrijwilligers niet verplichten een bepaald soort brandstof te tanken. Voor sommige auto's is het gewoon echt beter om premium te tanken. Als je dat altijd doet, ga je niet ineens die ene keer anders tanken omdat je voor een stichting hebt gereden. Extra kilometers omrijden naar een goedkopere pomp kun je ook niet van vrijwilligers verwachten.

Misschien is er ook wel een logische reden waarom die ene vrijwilliger duurdere benzine heeft getankt en wellicht ook meer. Misschien is dat wel een veel grotere auto die gewoon per kilometer ook meer verbruikt. En in die auto kunnen dan misschien ook wel meer mensen en/of meer spullen mee, zodat er in totaal met 3 in plaats van 4 auto's gereden kon worden.


Blijkbaar is er een heel onhandige afspraak gemaakt over de vergoeding voor reiskosten. Het is de stichting die zo'n regeling bedenkt, niet de vrijwilligers. Dan moet de stichting niet nu achteraf gaan piepen.

Als de een met een volle tank vertrekt en na afloop aftankt voor 20 euro met de duurste brandstof, is dat nog steeds goedkoper dan wanneer iemand met een halfvolle tank vertrekt en na afloop de tank volgooit met de goedkoopste brandstof. Het is vooral het aantal liter dat de kosten maakt, niet die paar cent verschil tussen de ene of andere pomp.

Je kunt als stichting zeggen: elke vrijwilliger bepaalt zelf wat zijn/haar onkosten waren, tankt voor ongeveer dat bedrag en declareert het bonnetje.

Of je zegt: iedereen krijgt een x-bedrag per gereden kilometer. Heb je een grote auto die niet zuinig rijdt, dan schiet je er wellicht bij in. Maar de meeste mensen met zo'n grote auto kunnen dat wel lijden. De vrijwilligers met een kleine beurs en een kleine auto, houden met 23 cent per km nog iets over om naast de benzinekosten ook de andere auto-kosten een beetje te betalen.

Is iemand een bonnetje kwijt of vergeten? Als duidelijk is dat er kosten zijn gemaakt, kan dat gewoon vergoed worden. Vraagt iemand belachelijk veel, dan reken je gewoon zelf even uit wat wel een normaal bedrag is en betaal je dat. Met of zonder bon.

De meeste stichtingen en vrijwilligersorganisaties werken met een vaste kilometer vergoeding en hebben dus nooit tankbonnetjes in hun administratie. Voor de belastingdienst geldt ook gewoon een vast (maximum-) bedrag van 23 cent per gereden kilometer. Het enige dat je in de administratie moet bijhouden is het aantal kilometers en daar heb je geen bonnetje voor nodig.
(Lees meer...)
Inekez1
4 maanden geleden
wilkers
3 maanden geleden
Als stichting kun je wel de eis stellen de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo ver bekend is deze auto niet verplicht premium te tanken en voor privé gebruik tankt vrijwilliger ook altijd zo goedkoop mogelijk. Waarom nu dan niet vind ik een beetje vreemd.
Inekez1
3 maanden geleden
Ik ben het met je eens dat het 'vreemd' is. Maar als de vrijwilliger al zou stoppen bij jullie en er al een soort onenigheid was, dan is het ook wel weer verklaarbaar gedrag. Je kunt 3 dingen doen.
- Neem je verlies, betaal de dure reiskosten en sluit het af.
- Betaal niks, omdat ze zich niet aan jullie (ongeschreven?) afspraken hebben gehouden. Dit levert geheid gedoe op, waar je nog jaren last van kunt hebben...
- Betaal beide vrijwilligers een bedrag wat normaal zou zijn. Als ze eerder met dezelfde auto's voor de stichting hebben gereden, kun je vrij makkelijk uitrekenen wat de kosten per km zijn. Betaal dat, plus 1 of 2 euro zodat ze niet kunnen claimen dat ze echt te weinig hebben gehad. Als je voor je administratie daar een tankbon van wil hebben, dan tank je gewoon zelf een keer privé voor dat bedrag en gebruik je die bon voor je administratie.
ronron1212
3 maanden geleden
@inekez1 een benzine bon of een declaratie voor het aantal gereden km is verplicht de administratie moet het bewijs registreren niet een aanname
ronron1212
3 maanden geleden
@Inekez1 datum bon komt dan niet overeen met het uitje. Bij een controle van de belastingdienst of als er een accontantsverklaring noodzakelijk is komt dan de fraude uit.
tinus1969
3 maanden geleden
@wilkers
‘ Als stichting kun je wel de eis stellen de kosten zo laag mogelijk te houden.’
Dan kun je beter deze hele fraudegevoelige afspraak veranderen.
Voor sommige auto's kan V-power zelfs zuiniger rijden betekenen, waarbij je je kan afvragen of het wel duurder is.


Verder mag je natuurlijk ook duurdere benzine tanken bij een Non-Profit. Dat staat daar los van.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing