Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen als mijn oprit is geblokkeerd door auto's die half op de vaste parkeerplek staan? Handhaving kan niks doen, zeggen ze?

Onze vaste parkeerplek stamt uit de tijd dat de straat een woonerf was. Die zijn nooit weggehaald en iedereen mag parkeren waar ze willen (omdat het nu een gewone eenrichtingsweg is). Handhaving zegt dat er geen belemmering van wegverkeer is dus mijn oprit geen waarde heeft. Het is vervelend zeggen ze, maar omdat de auto gedeeltelijk wel op deze parkeerplek staat kunnen ze geen boete uitschrijven. Ik kan vaak mijn oprit niet in of uit.
Mag dit wettelijk gezien wel?

Picture for question
5 maanden geleden
in: Wetgeving
jc54
5 maanden geleden
Hiervoor moet je bij je gemeente zijn.
Thecis
5 maanden geleden
Kan je niet zelf een beetje herstraten en het parkeervak iets opschuiven?
ronron1212
5 maanden geleden
weet je niet van wie de auto is dan?
Inekez1
5 maanden geleden
Haal bij de Action een setje goedkope knaloranje pylonen. Maak zelf een bordje 'uitrit vrijlaten'. Blijf vriendelijk. En claim niet meer ruimte dan je zelf minimaal nodig hebt. Moet je daardoor een ruimere bocht maken of een keer extra steken, dan is dat maar zo. Voordat je begint aan juridische denkstappen richting anderen die voor jouw oprit parkeren, moet je wel 100% zeker weten dat jouw eigen oprit geheel legaal is aangelegd. Het komt regelmatig voor dat voortuinen en zijtuinen in het bestemmingsplan als 'tuin' staan aangegeven en je dus eigenlijk een wijziging bestemmingsplan moet aanvragen bij de gemeente om daar een oprit met parkeerruimte van te maken. Ook het verbreden van een oprit voor 1 auto naar een oprit voor 2 auto's naast elkaar valt hieronder. De gemeente zal daar niet actief op handhaven, maar gaat dus ook niet andersom handhaven als iemand voor jouw 'oprit' staat als dat geen officiële oprit is.
Polyoot
5 maanden geleden
Eerst was het gewone straat 2 richting. Toen woonerf met deze parkeervakken en later een 1 richtingsweg. Gemeente zegt dat deze vakken geen nut meer hebben. Handhaving zegt omdat het een vaste parkeerplek is en als de auto's hier dan half parkeren en gedeeltelijk voor mijn(niet illegale) inrit staan zij niet kunnen handhaven. Dus politie zegt het zijn vaste plekken en gemeente zegt ze hebben geen nut meer want het is geen woonerf meer.
Polyoot
5 maanden geleden
Ik weet van wie de auto's zijn maar dat beetje fatsoen en respect is er niet.
Polyoot
5 maanden geleden
Aangeboden om met stenen van de gemeente door eigen off.stratenmaker dit weg te halen maar dat kon en mag niet. Kleurverschil en dan denken de mensen dat het alsnog een P vak is.
Polyoot
5 maanden geleden
Groen voorziening op deze plek niet afgewezen masr dan voor de hele straat. 10 jaren plan pfff.
KleinDuimpje
5 maanden geleden
Als jij een officiële oprit hebt (kun je niet zien omdat er geen stoepranden zijn) zou ik naar de gemeente gaan en vragen of ze een wit kruis aanbrengen voor jouw oprit.
Thecis
5 maanden geleden
Als je de stenen van de straat neemt en die je aan de ene kant weghaalt en terug legt aan de andere kant, krijg je geen kleurverschil.
Polyoot
5 maanden geleden
Iedereen bedankt voor de reactie. Wethouder heb ik gevraagd om uitleg.
Verwijderde gebruiker
4 maanden geleden
De rijdende rechter.
Stipp

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Het lijkt erop dat jullie in een lastige situatie zitten. Als de auto's inderdaad half op de parkeerplek staan, is dat frustrerend, zeker als je daardoor je oprit niet op of af kunt rijden.

Volgens de regels mogen auto's vaak parkeren op de openbare weg, mits ze het verkeer niet hinderen. Dat betekent dat handhaving alleen kan ingrijpen als er echt sprake is van obstructie. De ervaring dat handhaving zegt dat je oprit geen waarde heeft, kan komen doordat ze dat als een niet-toegestane belemmering zien.

Het zou goed zijn om te kijken of er meer bewoners zijn die hetzelfde probleem ervaren. Soms kan een gezamenlijke aanpak of een klachtenprocedure helpen bij de gemeente of handhaving.

Wie heeft vergelijkbare problemen gehad met parkeren en wat deden jullie om dit op te lossen? Deel jullie ervaringen!
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Helemaal voorkomen kun je het niet. Er zijn altijd wel wat van die types die zich nergens wat van aantrekken. En handhaving heeft zoiets van "Als we hier aan beginnen, dan is het einde zoek." Dus die geven ook niet snel medewerking, zoals je hebt gemerkt.

Wat kun je wel doen ?

Des te duidelijker het parkeervak is, des te meer zijn mensen genegen zich daar aan te houden.

Als het regelmatig dezelfde auto is, dan kunnen briefjes wel eens helpen. Wees vriendelijk en verzoek de bestuurder rekening te houden met het feit dat jij je inrit op wil.

Is het telkens een andere auto en heb je erg veel overlast, dan zul je wellicht wat burgerlijk ongehoorzaam moeten worden: Pak een pot 'wegenwit' en verf een mooi vierkant om het parkeervak. Dan is ook voor de kneusjes duidelijk te zien wanneer ze niet in het vak staan.
Als je dat netjes doet lijkt het me sterk dat de gevolgen groot zullen zijn.
I.p.v. het parkeervak te beschilderen kun je ook de letters NP op/voor je inrit zetten. Ook dat benadrukt het feit dat het geen handige parkeerruimte is. Er zijn ook van die stoeptegels verkrijgbaar. Als je die plaatst, dan zal daar zal niet snel iemand over vallen, maar die zijn ook wat 'liever' qua uitstraling. De aso's zullen wat minder snel genegen zijn dat te respecteren.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Thecis
5 maanden geleden
Die tegel met NP is een goeie. Als je dan ook het vak iets "verlegt" (je bent dan toch een beetje aan het straten) los je het probleem volgens mij mooi op.
SingingCoyote13
5 maanden geleden
voeg er gewoon een bordje bij op een paal. goed zichtbaar, steentje loswippen en erin planten. iets met niet parkeren erop ofzo. zijn waarschijnlijk via internet te verkrijgen. hoe meer het er als een echt verkeersbord uitziet hoe beter. desnoods een niet parkeren bord (weet het exacte teken ervoor niet die met dat kruis overdwars) ik bedoel wie gaat daarop controleren, de handhaving doet toch al niks, desnoods een bord met arts erop. niemand die het opvalt.
Het is verboden om voor een in- of uitrit te parkeren (Art. 24, lid 1b RVV). Je kunt dus gewoon de politie bellen als dit gebeurt.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
witte wegenbouwverf en je oprit markeren met lijnen en een x met een grote NP neerzetten,hier is weer ikke en de rest kan stikke
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing