Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag het NTI geld eisen van een student voor een fout in het examen?

Ik studeer bij het NTI en doe een online studie. Er stond een behoorlijke fout in het examen waarbij de student keuze had tussen A, B en C, waarbij B en C beide goedgekeurd horen te worden.
Ik gaf dit aan bij het NTI, die zegt dat je eerst 37.50 moet betalen voor een inzage voordat ze naar dit probleem zullen kijken. Die kosten hebben te maken met het feit dat er een ruimte gereserveerd moet worden voor mij en dat kost geld, en dat snap ik ook helemaal. Toch werd ook gezegd dat je die kosten niet terug zal krijgen als blijkt dat zij inderdaad een fout hebben gemaakt. Als je als student dus niet verantwoordelijk bent voor een fout en alleen opkomt voor jezelf, betaal je alsnog bijna veertig euro aan onherroepelijke reserveringskosten. Ik gaf aan dat ik geen inzage nodig heb, gezien ik de vraag nog uit mijn hoofd ken en alleen een herbeoordeling aan wil vragen, gezien die wel gratis is, maar daarop wordt gezegd dat dat niet mogelijk is en je verplicht eerst een inzage plannen moet. Het voelt alsof ze studenten proberen af te schrikken met hoge kosten zodat ze fouten niet aan durven te kaarten. Ik zelf ga namelijk ook niet voor 49 euro (inclusief reiskosten) een probleem aankaarten dat mij hooguit 0.2 punten hoger brengt in het cijfer, maar ik vind het wel een belachelijk oneerlijke manier van handelen. Mogen zij dit doen? En zo ja, is er dan nog iets wat ik kan doen om dit toch aan te kaarten zonder onherroepelijke kosten?
Alvast bedankt!

Antoni
7 maanden geleden
Off topic: een bedrag van € 37,50 lijkt mij best klein vergeleken met de gebruikelijke prijzen van een gemiddelde cursus. Die zijn vaak duizenden euro's.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Ik vermoed dat het ook te maken heeft met kandidaten die met veel discussie proberen hun punt omhoog te praten.
Als het gratis is dan geldt "Baat het niet, dan schaadt het niet." en is de drempel heel laag. Dan wordt de instelling overspoeld met discussies die nergens toe leiden.
Met dit drempelbedrag proberen ze wellicht de kansloze discussies te scheiden van de zinvolle. (Zoals je nu zelf ook ervaart)
ronron1212
7 maanden geleden
@Antoni het gaat niet om een cursus prijs
Antoni
7 maanden geleden
@ronron1212, ik vergelijk zaken met elkaar. Wie bereid is om een hoge prijs te betalen voor een cursus, heeft -naar mijn idee- waarschijnlijk weinig moeite met het betalen van een relatief klein bedrag om duidelijkheid te krijgen over een vraag in het examen.
Speedylovertje
7 maanden geleden
@Antoni, de studie was iets meer dan tweeduizend euro, dus je hebt gelijk dat 37,50 in vergelijking met het totaal een klein bedrag is. Echter is dit best veel als je als student deze kosten onherroepelijk moet betalen voor een fout vanuit het onderwijs. Ik snap het punt met 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Daarom geef ik ook aan dat het logisch is dat men betalen moet voor het opnieuw laten beoordelen van een examen. Het gaat mij dan ook om het feit dat er geld wordt geëist voor het aanwijzen van een fout van het onderwijs, niet zozeer het feit dat er geld wordt geëist voor het vragen van een herbeoordeling. Het is immers zeker dat de vraag niet toegestaan is en het feit dat de student hier bijna veertig euro voor moet betalen, puur om op te komen voor zijn of haar recht, lijkt me onredelijk. Immers zou een fout van het onderwijs nooit op kosten van de student moeten worden rechtgezet, lijkt mij.
erotisi
7 maanden geleden
Hoe zeker ben je eigenlijk van de fout. Waar ging die vraag over. Misschien kan je hem op deze site plaatsen?
Antoni
7 maanden geleden
@Speedylovertje, dank voor de uitgebreide reactie. Duidelijk allemaal!
Speedylovertje
7 maanden geleden
@Erotisi de vraag was welke van de onderstaande knaagdieren mag geen fruit krijgen. Het is een multiple choice, dus één antwoord wordt goedgerekend. A weet ik niet meer, volgensmij rat, maar B was de degoe en C de chinchilla. In de lesstof staat dat zowel B als C geen fruit mogen hebben, gezien dit te veel suiker bevat en kan leiden tot diarree. Echter benoemt de lesstof B et iets vaker als dat deze geen fruit mag hebben. Nu kan het zijn dat ze C goed rekenen en B niet, maar ongeacht of ze mijn antwoord goed hebben gekeurd of niet, betekent dat dat één van de twee antwoorden onterecht fout wordt gerekend. Het examen bevatte ook andere fouten, vooral veel spelfouten zoals 'eitwitten' en 'angora konijn'.
Speedylovertje
7 maanden geleden
@Antoni Geen probleem!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Klinkt als onredelijk.
Begin met een klacht in te dienen bij NTI zelf:
https://www.nti.nl/klachtenprocedure-nti/
Als dat onverhoopt niet tot het gewenste resultaat leidt, kun je je wenden tot de Geschillencommissie Particuliere Onderwijsinstellingen.
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/particuliere-onderwijsinstellingen/
Succes!
(Lees meer...)
escape
7 maanden geleden
Speedylovertje
7 maanden geleden
Hey, dankjewel voor de tip! Ik heb ook een klacht ingediend bij NTI. Mocht dat niet helpen, zal ik zeker je advies opvolgen, thanks!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing