Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om een taakstraf te doen voor een ander?

Een vriend van mij heeft een taakstraf gekregen. Nu heeft hij niet veel verlof. maar ik wel. ik heb aangeboden als het mogelijk is dat ik de helft voor hem doe. Aangezien het ook toegestaan is om een bekeuring voor een ander te betalen. Lijkt me dat dit in overleg ook gewoon mogelijk.

Ikhebgeenidee
11 maanden geleden
Denk dat je een taakstraf eerder moet/kunt vergelijken met een gevangenisstraf in plaats van met een bekeuring.
Lijkt me niet de bedoeling dat de dader er op deze manier onder zijn straf uitkomt.
Pieterke
11 maanden geleden
Op deze manier heeft een taakstraf geen zin. Het is de bedoeling dat je vriend gestraft wordt en er ook wat van leert. Bovendien heeft het mogelijk voor jou zelf ook negatieve gevolgen als jij een deel van zijn straf overneemt.
Thecis
11 maanden geleden
In principe is het niet toegestaan dat een ander jouw boete betaald. Jij hebt de boete gekregen en dat is jouw financiële straf. Echter kijkt bijv het CJIB alleen maar naar de code en niet van wie de betaling afkomstig is. Het wordt dus eigenlijk gedoogd / er wordt niet op gehandhaafd. Voor taakstraffen wordt dit dus wel gedaan. En kan je niet een ander jouw taakstraf (gedeeltelijk) laten doen.
Amadea
11 maanden geleden
De reclassering bepaalt waar de taakstraf gaat plaatsvinden en houdt daarbij rekening met de persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld als hij naar school gaat of een baan heeft. Houdt hij zich niet aan de regels van de taakstraf dan kan het gevolg zijn dat hij naar een gevangenis moet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing