Wie heeft er erfrecht?

Stel: janneke heeft een half broer en 2
volle zussen. Haar zussen zijn al overleden en de halfbroer verwerpt de erfenis van janneke. De kinderen van de halfbroer verwerpen de erfenis ook. De kleinzoon van de halfbroer aanvaard de erfenis beneficiar. De kinderen van de volle zussen leven nog. Wie erft er dan? De kinderen van de overleden volle zussen of de kleinzoon van de halfbroer die nog in leven is?

2 maanden geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het staat niet expliciet in de vraag vermeld, maar ik ga ervan uit dat Janneke geen partner en/of kinderen heeft, geen testament heeft gemaakt en dat haar ouders zijn overleden
In dat geval wordt de erfenis evenredig verdeeld over haar zussen en halfbroer. Hierbij geldt dat de halfbroer de helft erft van wat ieder van haar zussen erven. Bij deze verdeling is het even niet van belang of de zussen nog in leven zijn, of dat de halfbroer zijn erfenis verwerpt.
Voor ieder van de overleden zussen geldt, dat haar erfdeel overgaat naar haar kind(eren).
Het erfdeel van de halfbroer gaat, nadat hij het heeft verworpen naar zijn kind(eren) en vervolgens naar de kleinzoon.
Dus zowel de kinderen van de zussen als de kleinzoon kunnen delen in de erfenis. Maar hoeveel ieder erft is (hoe groot het deel is) kan ik niet aangeven, en zou door een expert bepaald moeten worden.
Maar het korte antwoord op de vraag is, dat zowel de kinderen van de overleden volle zussen als de kleinzoon van de halfbroer erven.
2 maanden geleden
Het enige wat tot nu toe zeker is, is dat de kleinzoon van de halfbroer iets erft. De kinderen van de overleden zussen worden geroepen op grond van plaatsvervulling (artikel 4: 10 lid 2 en artikel 4:12 BW). Zij worden dan geroepen om de nalatenschap dan te aanvaarden of verwerpen. Ingevolge artikel 4:192 lid 4 BW erven zij ook beneficiair tenzij zij binnen 3 maanden verklaren de nalatenschap te verwerpen of zuiver te aanvaarden. Of hier al sprake van is is niet zeker, maar zonder enige actie van de kinderen van de zussen zouden zij dus ook beneficiair aanvaard hebben.
De erfdelen zijn dan als volgt:
-Kleinzoon halfbroer: de helft van 1/3 = 1/6. Ervan uitgaande dat er maar één kleinzoon is. Als eventuele andere kleinzonen ook zouden bestaan en niet verwerpen moet hij dat deel met heb delen.
-Kinderen van de overleden zussen. De zussen zouden ieder de helft van 5/6e ofwel 5/12e deel erven. Afhankelijk van de hoeveelheid kinderen van deze zussen wordt aan elke zus staaksgewijs dus 5/12e deel toegewezen. Indien bijvoorbeeld een zus 3 kinderen zou hebben verkrijgt ieder kind een derde van 5/12e ofwel 5/36e deel.
erotisi
2 maanden geleden