War zijn de gevolgen als je geen identiteitsbewijs hebt? Kan je daardoor illegaal worden?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
ronron1212
een jaar geleden
Zonder ID is het een beetje lastig je kunt je als dat nodig is niet identificeren
Edraket
een jaar geleden
Nee, je kunt niet illegaal worden.
Je staat geregistreerd bij de gemeente, neem ik aan, en dat is voldoende om aan te tonen dat je Nederlander bent. Met alle rechten en plichten die daaraan verbonden zijn.

Antwoorden (1)

Laat u geen geldig identiteitsbewijs zien als de politie of toezichthouder daar om vraagt? Mogelijk neemt die persoon u dan mee naar het politiebureau voor onderzoek naar uw identiteit. U kunt ook een boete krijgen.
Heeft u van de politie een bekeuring ontvangen voor het niet voldoen aan de identificatieplicht? Dan kunt u hiertegen geen bezwaar maken. Van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) ontvangt u een acceptgiro om de boete te betalen. Betaalt u de boete niet, dan beslist de officier van Justitie of u strafrechtelijk wordt vervolgd. Dit kan nog tot 2 jaar na de datum van de overtreding.
fremar
een jaar geleden