Is een gevangenisbewaker een dienaar van de wet?

Heeft hij/zei dan het recht op te treden tegen overtredingen?

4 maanden geleden
in: Wetgeving
ronron1212
4 maanden geleden
Wat voor overtredingen bedoel je
tinus1969
4 maanden geleden
Dienaar van de wet is geen officiële/juridische term: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_bijnamen_van_de_politie#:~:text=Dienaar%20der%20wet.,en%20de%20overtreding%20strafbaar%20is.
Antoni
4 maanden geleden
Een gewone burger mag altijd optreden tegen overtredingen, dus een verdachte aanhouden. Dit mag hij alleen doen bij heterdaad, en hij moet de verdachte zo snel mogelijk na de aanhouding overdragen aan de politie. Deze regel geldt dus ook voor gevangenisbewaarders, onafhankelijk van het antwoord op de vraag of hij 'een dienaar van de wet' is, wat je daar ook mee mag bedoelen.
LeonardN
4 maanden geleden
@Mikaapje Bedoel je te vragen of een gevangenisbewaarder extra bevoegdheden heeft en/of extra geweldsmiddelen mag inzetten? Zoals een BOA of een politieagent die hebben.
Pieterke
4 maanden geleden
@Mikaapje: Het zou fijn zijn als je eens reageerde als je een vraag gesteld wordt.

Geef als eerste antwoord