Mijn huurwoning is verkocht, heb ik nu recht op urgentie?

Ik huur een koopwoning met vergunning wet van leegstand.
Nu heb ik gehoord dat de woning verkocht is. Opzegbrief krijg ik zsm.
Dat houd in dat ik per 1 April met mn 2 kindjes & vriend op straat sta.
Via woonnet krijg ik niks, sta op 200 plaats oid. Bij mijn ouders kan ik niet terecht.
Zou ik dan toch in aanmerking komen voor een urgentie? (Regio Haaglanden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (2)

U woont nu dus in een woning met een contract voor bepaalde tijd.

Dit betekend dat u tot het einde van het contract in de woning kunt blijven wonen en ook al is de woning verkocht de huur niet tussentijds opgezegd kan worden (huurbescherming).

Is 1 april de officiële datum einde contract bent u zelf verplicht om om te zien naar andere woonruimte, u wist namelijk al langer dat u daar niet langer kon verblijven en komt u dus niet in aanmerking voor urgentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
volgens mij stelt die huurbescherming weinig voor als je huurt onder de leegstandswet. verhuurder voldoet aan de eis van 3 mnd van tevoren de huur opzeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar weken geleden nog een heel item over geweest bij kassa, rechter heeft geoordeeld dat tussentijds opzeggen niet mogelijk is en ook in dergelijke gevallen gewoon de huurbescherming geld en de contractduur aangehouden dient te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt waar theodbn? Dat zou wel heel raar zijn, want die hele leegstandswet is speciaal voor dit doel in het leven geroepen. Een opzegtermijn van 3 maanden is toch heel redelijk? Het moet toch mogelijk zijn om binnen die 3 maanden een nieuw huis te huren onder leegstandswet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is het zo. Overigens is de leegstandswet enkel een wet die eigenaren de gelegenheid bied om niet bedrijfsmatig een woning te huur aan te bieden onder een aantal voorwaarde echter in die wet is het burgerlijk wetboek niet ondervangen betreffende de huurbescherming, vandaar dat een huurder ook in dergelijke gevallen huurbescherming geniet voor de duur van het contract en niet voortijdig de huur opgezegd kan worden. Zal is kijken of ik de uitzending van kassa kan terug vinden en als link plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal.
Door dat het via wet van leegstand is moet ik eruit.
Mocht zowiezo tot 1 feb blijven. Daarna moeten de eigenaren het mij 3 mnd van te voren laten weten.
Nu is het verkocht per 1 jan. dus 1 April eruit.
En het is overigens geen doen om in 3 mnd een woning te vinden. Ik reageer al meer dan een jaar, elke week op de woonkrant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoorden en reacties kloppen perfect, het is de bijkomende informatie die het geheel wat wijzigt. Jou contract loopt ten einde op 1 februari 2013 en je mag een maand langer in de woning wonen, daar mag je de verhuurder dankbaar voor zijn echter geeft het geen reden om een urgentie te verkrijgen, je kunt wel contact opnemen met de gemeente mogelijk dat die iets kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, dus je hebt wel huurbescherming, maar de tijdelijke bepaling in het contract is en blijft gewoon geldig. Maar Eeef: er moet toch wel iets nieuws te vinden zijn onder leegstand? Bijna alle eigenaren van leegstaande woningen zitten met een dubbele hypotheek. Ze zijn blij als ze kunnen verhuren aan een net gezinnetje dat een nette huur betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit zo ontzettend lastig.
De particuliere woningen zijn te duur voor me.
Bij Woonnet Haaglanden sta ik heel laag (rond 200e plaats)
Dus dat ik dakloos word, terwijl ik al overal op reageer via woonnet maar ook via makelaars e.d. Maakt niks uit?
Ik kan er niks aan doen dat het huis is verkocht toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is er wettelijk niets aan te doen en heb je geen recht op urgentie. Je kunt de gemeente op sociale gronden verzoeken om woonruimte ter beschikking te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan er niks aan doen dat het huis verkocht is, maar toen je dit huis ging huren, wist je al dat het tijdelijk zou zijn.
Hier gelden dus niet de urgentie regels.
Maar een pleidooi houden bij de woningbouw kan altijd, ik ken iemand die het ook gelukt is.
Gezien jij met je gezin geen eigen woning had, er geen gezondheidsproblemen zijn komt U vrijwel zeker niet in aanmerking voor urgentie. Aangezien U deze woning van een particulier huurt heeft U geen huurbescherming omdat het een tijdelijke huur betreft, U wist bij het aangaan van dit contract dat dit huis of kantoor verkocht zou gaan worden en dat U er tot die tijd mocht verhuren. Aangezien de verhuurder niet exact van tevoren kan uitrekenen wanneer iemand gaat kopen kan deze dus niet exact aangeven hoelang het verhuurt mag worden. Wel heeft de verhuurder alle recht om zijn/haar woning op elk tijdstip te mogen verkopen met voor de huurder een opzegtermijn van zelfs maar minimaal 1 maand, Uw verhuurder is dus zelfs nog ruim van tevoren.

Helaas zit er voor U niets anders op dan blijven zoeken naar weer een woonruimte via leegstand tot er vrij de woningcorporatie een huis voor jullie beschikbaar is.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/kan-ik-mijn-woning-tijdelijk-verhuren.html

http://www.svnk.nl/informatie/urgentiecommissie/

Voor vrijwel alle gemeentes gelden dezelfde regels omtrent Urgentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huurder van een woning voor bepaalde tijd geniet weldegelijk huurbescherming voor de duur van het contract, het contract kan niet tussentijds worden beeindigd. Ook zijn er een groot aantal gemeentes die geen urgentiebeleid meer hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees de link, bedankt voor je min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kopje geen natuurbescherming bij tijdelijke verhuur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huurbescherming bedoel ik