Schade aan luifel camper na regen. Verhuurder wil dit op ons verhalen. Mag dit?

Hoi,

Wij hebben een camper gehuurd in Duitsland. Toen wij de camper ophaalden hebben wij kenbaar gemaakt dat dit onze eerste keer met een camper is. De verhuurder heeft ons er toen niet bij verteld dat wij de luifel bij regen moeten inklappen. Wij hebben dit zelf nog nagezocht, en in de instructie staat dat hij met regen wel uit kan blijven. Toch is de luifel doorgezakt.

De verhuurder van de camper wil ons nu aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Kan dit zomaar?

8 maanden geleden
in: Wetgeving
3.6K
tinus1969
8 maanden geleden
Ja, dat kan. Volgens zo’n beetje elke huurovereenkomst moet je het gehuurde onbeschadigd inleveren.
HenkOtten
8 maanden geleden
Hoi Tinus, zelfs als van te voren onvoldoende informatie is gegeven om het goed te gebruiken?
ronron1212
8 maanden geleden
Ja een luifel hoor je nu eenmaal in te doen als het regent het is geen paraplu.
tinus1969
8 maanden geleden
Je moet dan al snel bv aannemelijk maken dat luifel ondeugdelijk was. In de basis is dit toch echt jouw verantwoordelijkheid en zorgplicht. Net zoals dat je ook zonder waarschuwing moet weten dat je bij een aanrijding een deuk hebt.
TurfGraver
8 maanden geleden
Of je bent verzekerd voor schade dan kan jij het mogelijk daar verhalen.
Maar verhuurder wil spul natuurlijk onbeschadigd terug of vergoed hebben.
jc54
8 maanden geleden
M.i. dient de vrhuurder zelf voor verzekering te zorgen. De premie wordt dan doorberekend in de huurprijs.
SimonV
8 maanden geleden
"in de instructie staat dat hij met regen wel uit kan blijven": een luifel is natuurlijk ook bedoeld om enige bescherming te bieden tegen regen. ANWB:
Natuurlijk kan jouw caravanluifel of (voor)tent wel tegen een buitje. Maar een flinke stortbui of aanhoudende regen kan wel voor het nodige ongemak zorgen.
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/maatregelen-bij-slecht-weer
tinus1969
8 maanden geleden
@jc54, dat kun je vinden, maar wettelijk is de huurder verantwoordelijk. Autoverhuurders bieden vaak (aanvullend) verzekeringen aan bij huren.
ronron1212
8 maanden geleden
Het zal waarschijnlijk gaan om het eigenrisico dat betaald moet worden.

Geef als eerste antwoord