Waar blijft het geld dat de politie na arrestatie(s) in beslag nemen van criminelen eigenlijk ?

ik las net op teletekst dat de politie ongeveer 51 miljoen euro in beslag heeft genomen van criminelen tijdens een oprolactie van een crimineel syndicaat. Na zulke acties blijft er dus veel geld over, die 51 miljoen, stel dat het echt geld is en ze kunnen de rechtmatige eigenaar(s) ervan niet meer vinden, of die zijn er niet, wat gebeurd dan met zulke hoge bedragen ? gaan deze de politie pot in of wat of hoe ? kijk het is wel bloedgeld - mogelijk -, maar bv wel echt en geen namaak biljetten, lijkt me stug dat ze het dan vernietigen.

11 maanden geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
11 maanden geleden
De rechter beslist of dit geld legaal in beslag is genomen en dan gaat het naar de staatskas.

Het beste antwoord

Alles wat de politie in beslag neemt wordt geregistreerd en bewaard. Als de rechter het dan verbeurd verklaart wordt het of vernietigd (bv drugs en wapens) of afgevoerd naar de Dienst der Domeinen. Daar worden de spullen onderhands verkocht of (meestal) geveild, de opbrengst gaat naar het ministerie van Financiën. Contant geld wordt niet verkocht of vernietigd natuurlijk, dat gaat een op een door naar het ministerie. Er zijn landen waar de chef van de politie zelf in een in beslag genomen Lamborghini gaat rijden, maar bij ons werkt dat dus niet zo.
teusvh
11 maanden geleden

Andere antwoorden (1)

Het geld dat de politie in beslag neemt van criminelen wordt bewaard in een speciale rekening genaamd "Beslagrekening". Het geld wordt gebruikt voor onder andere slachtofferhulp, schadevergoedingen en het financieren van opsporingsonderzoeken.
10 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Volgens mij klopt deze bewering niet. Beschik je ook over een betrouwbare bron ?