Mag je kamperen in je eigen achtertuin?

een jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Vaak wel. Check lokaal regelgeving.
tinus1969
een jaar geleden
Met een tent of met iets anders (caravan/camper)? Een nachtje, een week, of een hele zomer?

Antwoorden (3)

Volgens het bestemmingsplan (omgevingsplan) van de gemeente niet. Maar als je al betrapt wordt krijg je een brief van de gemeente dat je 'het strijdige gebruik moet staken', met daarbij een termijn en de mededeling dat ze handhavend zullen optreden als je niet gehoorzaamt. Een tent opzetten in je achtertuin mag wel, dus het bovenstaande is wat theoretisch. Hoe kunnen ze weten dat je daar in overnacht? Kortom: het mag niet, maar de kans dat je er problemen mee krijgt is gering.
teusvh
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
...van de gemeente...
Dat kan per gemeente verschillend zijn. In mijn gemeente is het niet verboden. Er staat alleen iets in de apv over wildkamperen, het runnen van een camping (= gasten tegen betaling laten overnachten in je tuin of op je erf) en het parkeren / stallen van caravan of camper. Zelf in je eigen tuin in een tent of caravan slapen of wonen is toegestaan, ervan uitgaande dat je ook gewoon op dat adres staat ingeschreven.
tinus1969
een jaar geleden
Dit hangt ook af van bv je buren en of je verder nog overlast veroorzaakt.
TurfGraver
een jaar geleden
Overlast mag sowieso niet. ;/
In het algemeen mag je wel kamperen in je eigen tuin:'Gelukkig is het overal in Europa toegestaan om in een caravan, camper of tent te kamperen op privéterrein. Daarvoor moet je wel toestemming hebben van de eigenaar, want het zal duidelijk zijn: je kunt niet zomaar een vreemde tuin inrijden en gaan overnachten.'
https://roadsurfer.com/nl-nl/blog/gamping-kamperen-in-de-tuin/#:~:text=Gelukkig%20is%20het%20overal%20in,tuin%20inrijden%20en%20gaan%20overnachten.
Toegevoegd op 7 april 2023 11:28: tekst
erotisi
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
In Nederland echt niet hoor. Is in strijd met het bestemmingsplan. Gebruik als tuin houdt niet in dat je daarop mag overnachten.
erotisi
een jaar geleden
@teusvh Is dat standaard verboden in elk bestemmingsplan voor elke woning? Of kan dat per gemeente verschillen?
In veel gevallen is het toegestaan om in je eigen achtertuin te kamperen. Controleer echter altijd eerst de lokale wetgeving en regelgeving om er zeker van te zijn dat het toegestaan is.
9 maanden geleden