Met de hulp van het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, kan je een persoonlijk budgetadvies krijgen: https://service.nibud.nl/pba/index.aspx
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goede site!

Andere antwoorden (1)

Inkomsten en uitgaven eens goed onder de loep nemen.

Wat komt er binnen? Wat moet er in ieder geval betaald worden?
Dus eerstens je vast lasten optellen:
*Wonen [hypotheek of huur]
*Gas, water en licht - energienota.
*Noodzakelijke verzekeringen.
* Vervoerskosten
Etc. Etc. Hangt af van persoonlijke omstandigheden.

Alles noteren. Sommige betalingen moeten per kwartaal, sommige per jaar, andere weer per maand.
Alles omslaan naar een maandbedrag. Dit aftrekken van je inkomsten.
Wat er over blijft, verdelen per week voor je boodschappen.
Alles noteren in detail wat je uitgeeft. Per categorie.
Dan kan in een Excel bestand of bestel het Nibud kasboek.
Na één of twee maanden opschrijven heb je een vrij betrouwbaar beeld van je bestedingen.