Voertuigdocumenten (voor het VK)
“Het Nederlandse kentekenbewijs wordt erkend.
Een NL-sticker is niet vereist. De landcode op de kentekenplaat is voldoende. Heeft de kentekenplaat geen landcode (aanhangwagen, fietsendrager, oldtimer), dan moet wel een NL-sticker aangebracht worden.”
https://www.anwb.nl/vakantie/groot-brittannie-en-noord-ierland/reisvoorbereiding/voor-vertrek
Op diezelfde pagina staat dat de Brexit niets aan de geldigheid van het rijbewijs heeft veranderd, m.a.w. de pagina is sindsdien nog bijgewerkt (zoals je van de ANWB mag verwachten).

Ik ben flink aan het zoeken en lezen geweest, en als er met die landcode een probleem was geweest, dan was dat intussen met tal van noodkreten echt wel vindbaar geweest.
Ook zoeken in het Engels heeft mij alleen maar meer overtuigd dat er voor bezoekende auto’s in het VK niets veranderd is – en ook niet gaat veranderen op dit gebied.
Het VK accepteerde altijd al de landencode op buitenlandse nummerplaten https://en.wikipedia.org/wiki/International_vehicle_registration_code#Location (zij waren mede-ondertekenaar van het relevante verdrag van Wenen uit 1968) , en de Brexit heeft dáár niets aan veranderd. Voor zulke details hebben ze nog geen tijd gehad, en vooral zie ik ook nergens voortekenen dat er op dit gebied iets kan gaan veranderen.
Op deze Engelse overheidspagina https://www.gov.uk/guidance/visiting-the-uk-as-an-eu-eea-or-swiss-citizen#driving-in-the-uk staat ook niets over extra landenaanduiding (omdat de code al op je GAIK-nummerplaat staat). Deze pagina is dus eigenlijk het meest officiëel beschikbare antwoord op je vraag.
De Engelse post-Brexit nummerplaten hebben de landaanduiding ook nog steeds links in een blauw vlak staan, maar nu uiteraard wél zonder de Europese sterren erboven: https://en.wikipedia.org/wiki/European_vehicle_registration_plate#Other_countries . Ze gaan daar nu niet ineens een extra landaanduiding bovenop eisen.
De Britten zijn vanouds behoorlijk soepel op dit gebied. De ‘leavers’ zijn alleen wel erg ongelukkig met de Europese sterren op hun huidige nummerplaten, en daar zijn al oplossingen voor:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/brexit-en-de-britse-kentekenplaten-verandert-er-iets/

Een opvallende verandering is dan weer wél dat je sinds 1 oktober 2021 niet meer met een identiteitskaart kunt volstaan: je moet een paspoort hebben.
Denk ook om de verplichte Groene Kaart van je autoverzekering.
.
Enne ... goede reis!
een jaar geleden
HeerVoldemort
een jaar geleden
Dankjewel Bordensteker. Ik ben zelf ook enorm aan het zoeken geweest, maar kon het niet vinden. Ik had gisteren een discussie met iemand die vindt dat ik een sticker op mijn auto moet plakken voordat we met vakantie gaan. Ik wil zo'n lelijke sticker niet.
Bordensteker
een jaar geleden
Zulke adviezen ben ik meermalen tegengekomen, en om te vermijden dat je pas gerust bent als je eenmaal in Engeland op de weg zit, zou ik zelf voor de zekerheid inderdaad een NL-sticker hier kopen (van het goedgekeurde model, en zonder leuke kleurtjes er op), maar die alleen meenemen en nog niet opplakken. Je zult de eerste niet zijn die ze aan de ‘grens’ ten onrechte alsnog een dure sticker proberen aan te smeren. Die hebben ze daar vast wel liggen omdat het op een bagage-aanhangertje met witte nummerplaat juist wél verplicht is om een apart nationaliteitskenmerk te hebben (omdat het blauwe vlakje met NL op een witte aanhangerplaat hier in Nederland juist niet toegestaan is).
Idem voor die klassieke auto’s die met de historische nummerplaten (blauw met witte letters en cijfers) mogen rijden.
Bordensteker
een jaar geleden
Helemaal ondoenlijk botsende regels heb je met fietsendragers waar een witte plaat op moet, want daar verwachten de Britten dan een blauw vlakje met NL links op die witte nummerplaat, wat in Nederland voor Nederlanders nou juist verboden is. Kwestie van een los blauw vlakje ( formeel illegaal maar evengoed wel als sticker verkrijgbaar) kopen en meenemen en daar ter plaatse opplakken. Of de grote witte NL sticker op de jasbeschermer of kettingkast van de achterste fiets aanbrengen – want op de gemiddelde fietsendrager is daar geen plaats voor. Wie vaker met fietsendrager naar het VK reist koopt daar soms een aparte witte plaat mét NL op blauw vlakje voor. Verboden maar bij sommige platenmakers evengoed wél verkrijgbaar!