Wat houdt gewoonte-recht in?

Stel iemand heeft een stuk land waarop enkele schuren staan die d.m.v. mondelinge overeenkomst zijn toegezegd voor duur van leven van iemand die er al 50 jaar gebruik van maakt voor het bergen van materiaal om de omgeving en het land te onderhouden. Heeft deze gebruiker dan een gewoonterecht op de schuur ook als de eigenaar dit niet meer wil? Wat zouden voor de gebruiker juridisch de mogelijkheden zijn?

Toegevoegd na 22 uur:
het betreft een mondelinge overeenkomst en een stilzwijgende overeenkomst omdat het altijd vanzelfsprekend was dat het materiaal voor onderhoud van de omgeving in de genoemde schuren stond. Ik dacht aan het gewoonterecht als je zaken al zo lang in gebruik hebt worden ze uit gewoonte van jou. Is het zo dat gewoonterecht soms boven het recht van de eigenaar wordt gesteld? Zijn hiervan gevallen bekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

De term gewoonterecht is hier niet van toepassing. Er is ' gewoon' een overeenkomst. Probleem is dat je die overeenkomst moeilijk kunt bewijzen als de wederpartij niet meer meewerkt. Als je het niet zwart op wit of met bv getuigenverklaringen kunt bewijzen wil de rechter (als het zo ver komt) ook wel eens genoegen nemen met ' aannemelijk maken' van de overeenkomst.
NB: ook in het geval de overeenkomst niet wordt ontkend, de wederpartij kan die opzeggen natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een mondelinge OF een stilzwijgende overeenkomst. Beide kan niet.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het geschil voor een rechtbank komt zal de huurder moeten aantonen dat er een overeenkomst was. Dit mag met alle rechtsmiddelen zoals documenten, of getuigenverklaringen.