Kun je opgepakt worden als je de kerk in rent?

Je wordt achtervolgd voor een delict en je rent de kerk in. Mogen ze je dan achtervolgen en vervolgens oppakken? Omdat het een plaats is voor geloofsuitoefening gold er volgens mij een andere regel.

Dus stel het is heterdaad, mogen ze het dan?
En als het niet heterdaad is?

Het zal wel iets te maken hebben met de Algemene Wet op het Binnentreden, maar daar kan ik geen wijs uit.

Het is geen dubbele vraag want hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/opgepakt-huis-achtervolgd.316392

Wordt hierop geen expliciet antwoord gegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
18.6K

Het beste antwoord

Artikel 55 Strafvordering (SV) stelt:

In geval van ontdekking op heeter daad van een misdrijf kan ieder, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden, met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner en van de plaatsen, genoemd in artikel 12 van de Algemene wet op het binnentreden (Stb. 1994, 572).

Zoowel in geval van ontdekking op heeter daad als buiten dat geval kan iedere opsporingsambtenaar, ter aanhouding van den verdachte, elke plaats betreden.

Dit artikel regelt puur het binnentreden. Het geeft de bevoegdheid maar regelt niet het bijkomende zoals de Algemene Wet op het Binnentreden (AWBI).

Lid 1 stelt dat iedereen ter aanhouding elke plaats mag betreden behalve woningen zonder toestemming van de bewoner of een plaats in artikel 12 AWBI. Lid 2 geeft aan dat het voor opsporingsambtenaren simpeler ligt. Die hebben simpelweg toegang tot elke plaats. De reden dat lid 1 uitgebreider is, heeft ermee te maken dat de AWBI in principe bedoeld is voor de overheid en niet voor de burger.

Artikel 12 AWBI

In de gevallen waarin het binnentreden van plaatsen krachtens een wettelijke voorschrift is toegelaten, geschiedt dit buiten het geval van ontdekking op heterdaad niet:

a. in de vergaderruimten van de Staten-Generaal, van de staten van een provincie, van de raad van een gemeente of van enig ander algemeen vertegenwoordigend orgaan, gedurende de vergadering;

b. in de ruimte bestemd voor godsdienstoefeningen of bezinningssamenkomsten van levensbeschouwelijke aard, gedurende de godsdienstoefening of bezinningssamenkomst;

c. in de ruimten waarin terechtzittingen worden gehouden, gedurende de terechtzitting.

Artikel 12 AWBI regelt dat bij een buiten heterdaad situatie, zoals een geplande aanhouding, een kerk niet betreden mag worden als er een dienst plaats vindt. De redenatie hierachter is dat de aanhouding dan, als er toch geen heterdaad achter zit, uitstelbaar is en er gewacht kan worden tot de dienst afgelopen is. Dit geldt dus NIET bij een heterdaad situatie! Dan kan je gewoon aangehouden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze mogen je in alle gevallen oppakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger, nog voor onze jaartelling, had je de Joodse tempel. In de Bijbel staan verhalen van mensen die de tempel invluchtten en daar niet gedood mochten worden, maar dit is in Nederland niet meer geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, het is niet meer zoals vroeger een toevluchtsoord,
vroeger werd het gezien als " het huis van God"
en bood je bescherming..
als het echt zo zou zijn, zat de kerk weer een goed vol, niet met kerkgangers, maar met criminelen, die zich schuilhouden in de kerk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geldt alleen als er een dienst bezig is.

In 2001 werden tijdens de MKZ dieren geruimd, het nette woord voor het massaal afslachten van voornamelijk gezonde dieren. Een dominee besloot om een kerkdienst in de stallen te houden. De kerkdienst mocht volgens artikel 146 van het Wetboek van Strafrecht niet gehinderd of verstoord worden.

Na een aantal dagen werd dat verzet overigens opgegeven.

Uit de wet volgt dus dat het kerkasiel alleen geldt indien er daadwerkelijk een mis, bidstond of kerkdienst plaats vindt; meestentijds worden er daarom gebedsdiensten gehouden, waarbij er in wisseldiensten door aanwezige gelovige vrijwilligers bijv. een rozenkransgebed wordt gebeden.

Het kerkasiel is een aanzienlijke belasting voor de kerkgemeenschap, de priester in het bijzonder, vandaar dat de meeste bisschoppen tegenwoordig het aanbieden van kerkasiel ontraden en zelfs aanraden het fysiek onmogelijk te maken.