Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet ik mijn administratie allemaal aanpassen nu ik getrouwd ben en andere achternaam heb?

Ik ben een paar dagen geleden getrouwd. Bij welke instanties moet ik nu allemaal zorgen dat mijn administratie aangepast word? (andere achternaam en huwelijkse staat).
Op mijn werk is het al doorgegeven.
Ik wil graag zeker weten dat alles goed voor elkaar is, maar ik weet niet wat belangrijk is om aan te laten passen.

Ik heb op mijn ID kaart nog mijn 'oude' achternaam staan, moet ik nu een nieuwe aanvragen zodat mijn nieuwe dubbele achternaam erop staat? Of kan dat ook wachten tot mijn oude verlopen is?

Edit: we woonden trouwens al een tijdje samen voor we gingen trouwen, dus we waren al toeslagpartner bij de belasting.

een jaar geleden
in: Wetgeving
2K
ronron1212
een jaar geleden
https://www.theperfectwedding.nl/artikelen/101/naam-veranderen-gaat-trouwen
Cryofiel
een jaar geleden
Van harte gefeliciteerd, Ritsuka!
HannekeJanssen
een jaar geleden
Gefeliciteerd! (Kan je verder geen advies geven over naamsverandering...)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een naamsverandering brengt wel wat werk met zich mee, want het is namelijk niet zo dat alle instanties jouw 'nieuwe' achternaam ineens gaan gebruiken. Wanneer je jouw naamgebruik (laat) registreren in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar je staat ingeschreven, geeft de BRP deze wijziging door aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Op officiële documenten, zoals je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs blijft jouw eigen achternaam staan. Je kunt natuurlijk wel bij de aanvraag van een nieuw paspoort of identiteitskaart aan de gemeente vragen ook de achternaam van jouw partner erbij te zetten. Wanneer je daarvoor kiest komt er 'e.v.', ook wel echtgenoot van, in je paspoort te staan! Klinkt ook leuk, toch?!

Natuurlijk zijn er nog veel meer instanties waar je jouw verandering in naamgebruik aan door moet geven. Om je op weg te helpen vind je hieronder een lijstje van instanties waar je je naamswijziging aan moet doorgeven:

Verzekeringen
Creditcard
Bankrekening
Huisarts en/of ziekenhuis
Werkgever
Abonnementen van bijvoorbeeld je sportschool, tijdschriften of telefoon
Social media (dat je getrouwd bent is natuurlijk wel een insta- en Facebook official waard!)
(Lees meer...)
erotisi
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Bij een huwelijk wijzigt je naam in het BRP automatisch als je dat hebt aangegeven bij ondertrouw.
Ritsuka
een jaar geleden
Bij ondertrouw is de naamswijziging al doorgegeven inderdaad
LeonardN
een jaar geleden
@erotisi
Ik denk dat je je bron vergeten bent te vermelden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding