mag een school schoolgeld incasseren?

Bijvoorbeeld,
we kregen een brief met ''vrijwillige'' ouderbijdrage e.d.
die hadden we niet betaald..
Toen hadden ze het geld geïncasseerd, en nog wat meer ook voor dingen die we niet gebruiken / hebben!

Mogen ze dit zomaar doen of is me school nu in overtreding?

Groetjes,

Weet jij het antwoord?

/2500

De vrijwillige ouderbijdrage is zoals je zelf al zegt vrijwillig. Een school kan dit niet verplichte om te betalen. Om antwoord te geven; nee, dat mag niet.

Als jij nooit een machtiging gegeven heeft aan deze school mogen ze nooit geld incasseren zonder jouw toestemming. Je kunt ook een eenmalige incasso zelf ook storneren via internetbankieren, heb je dit niet dan morgen even contact opnemen met je bank om dit te laten doen. Zou het wel even melden bij de school, dat je er niet mee akkoord gaat op deze manier.

De ouderraad van de school is in ernstige overtreding als je nimmer aan hen toestemming hebt gegeven het geld via automatische incasso te moge incasseren. Ook de school heeft dan een aardige steek laten vallen en uw privé gegevens zonder uw toestemming aan derde verstrekt. De ouderraad en de school zijn officieel twee verschillende instanties die aan elkaar verbonden zijn maar zowel financieel als bestuurlijk apart dienen te fungeren. Vraag de ouderraad schriftelijk het geld per omgaande terug te storten op uw rekening.

Er zijn tegenwoordig scholen die al bij de aanmelding om zo'n machtiging vragen. Ik weet niet hoelang dat geleden is maar check dat wel even. Verder: het is een vrijwillige bijdrage en als je ze toch eens gemachtigd hebt mogen ze het van je rekening halen maar als jij het er niet mee eens bent kun je het terughalen via de bank en als dat niet lukt terugvragen aan school/ouderraad. Verder kan het wel zo zijn dat je kind dan niet mee mag op schoolreis. Tenslotte mogen ze al helemaal niet meer dingen afschrijven maar ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoelt. Neem even contact op met school en vraag het eerst even netjes na hoe dit kan en zeg dan dat je het hier niet mee eens bent en of ze het terug willen betalen. Trek dan ook meteen de machtiging in. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100