Is de hoeveelheid notarissen in nederland wettelijk geregeld?

Een notaris is een ambt en je kunt niet zomaar een notariskantoor beginnen. Veelal zal een kandidaat notaris de notaris in dat 'gebied'(?) opvolgen. Maar hoe is dat precies (wettelijk) geregeld?

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, de hoeveelheid is niet geregeld.
Om notaris te worden kun je een bestaande notaris opvolgen. Onder bepaalde voorwaarden mag je ook een eigen kantoor beginnen. Je moet over een ondernemingsplan beschikken dat aan de eisen voldoet.
Je wordt door de koning benoemd bij Koninklijk Besluit. Vlak na de benoeming leg je een eed af. Hierin beloof je je aan de regels en plichten van het notarisambt te houden, zoals de geheimhoudingsplicht en verplichte onpartijdigheid. Na het afleggen van de eed is het officieel en mag je jezelf notaris noemen.

Toegevoegd notaris
Sinds 2013 kun je ook toegevoegd notaris worden. De titel 'toegevoegd notaris' is in 2013 ingevoerd om een alternatief te bieden aan kandidaat-notarissen die wel notaris willen worden, maar geen ondernemer willen zijn.
Als toegevoegd notaris heb je dezelfde wettelijke bevoegdheden als de notaris. Je mag akten passeren en je bent de vaste waarnemer van de notaris. Je blijft in dienst bij het notariskantoor met de notaris als je leidinggevende.
Je mag jezelf toegevoegd notaris noemen zodra je bent aangewezen bij Ministerieel Besluit en een eed hebt afgelegd. Ben je eenmaal toegevoegd notaris, dan kun je later alsnog notaris worden. In die zin is het voor sommige kandidaat-notarissen een opstapje naar het ambt als notaris.
In 2021 is het aantal notarissen met 20 afgenomen tot 1238. Het aantal kandidaat-notarissen is daarentegen flink gestegen: van 1900 in januari 2021 tot 1952 in januari van dit jaar. In een jaar tijd zijn er ruim 400 meer overige medewerkers in het notariaat aan de slag gegaan:
https://www.knb.nl/stream/factsheet-leden-en-medewerkers-januari-2022
SimonV
een jaar geleden