Hoe rechtsgeldig is de disclaimer van een e-mailbericht?

Ik krijg regelmatig e-mails die niet voor mij bestemd zijn. Vaak staat er in de disclaimer dat ik dat e-mailbericht dan direct moet verwijderen, de afzender op de hoogte moet brengen en dat ik de inhoud niet mag verspreiden.

In hoeverre is dat waar? Welke straf kan ik krijgen als ik de inhoud van zo'n mail toch verder verspreid?

bamibal
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

De disclaimer is nooit in de rechtbank geweest en is dus nog niet 'getest'. Dat gezegd hebbende, het is twijfelachtig of een disclaimer op zich rechtsgeldig is. Het is geen tekst die je kan beschouwen als een overeenkomst. Voor een overeenkomst is immers een wilsovereenstemming nodig, en het openen van een e-mail wil nog niet zeggen dat er een wilsovereenstemming is. Het kan ook niet gebruikt worden als een soort 'algemene voorwaarde', de wet stelt immers dat algemene voorwaarden vooraf beschikbaar moeten zijn, anders gelden ze niet (6:233 BW). Kort gezegd: je kan redelijkerwijs aannemen dat een disclaimer met allerlei eisen an sich geen juridische werking heeft.

Dat gezegd hebbende, sommige van de zaken men meestal in een disclaimer verwerkt zijn zitten eigenlijk al in het recht. Dat geldt voor het verspreiden. Dit mag bijvoorbeeld niet van de auteurswet. De maker van het bericht heeft het exclusieve recht om het bericht te openbaren en te verveelvoudigen (Artikel 1 auteurswet). Hij is de enige die mag besluiten of dit gedaan moet worden. Als jij dit bericht dus verder verspreid (omdat het zo mooi geschreven is) dan doorbreek je het auteursrecht van de maker en kan hij een schadevergoeding vragen. Let wel: dat wil niet zeggen dat dit daadwerkelijk wat uithaalt. Wat is de schade bij het verspreiden van een e-mailbericht dat verder geen economische waarde voor de auteur heeft?

Er zijn ook diverse strafrechtelijke bepalingen over als jij bijvoorbeeld e-mails aftapt en dus e-mails leest die niet voor jou bestemd zijn.

De disclaimer zelf is dus een papieren tijger, maar dat betekent niet dat je alles mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een disclaimer betekend een verklaring waarin de verzender van de mail niet aansprakelijk is voor de gevolgen van zijn mail, wanneer deze niet voor jouw bestemt is.
Bijvoorbeeld; Belooft hij iemand honderden euro's, en jij krijgt dat bericht, dan heb je nergens recht op. Want het mailtje is niet voor jouw bestemd.
De disclaimer dicteert dan dat je deze dan als onverzonden mag beschouwen.
Een disclaimer zijn geen regels die moeten worden nageleefd door jou. Ook kunnen deze geen (straf-) rechtelijke gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een disclaimer is digitale milieuvervuiling. Een volstrekt nutteloze lap tekst, die niet ondersteund door enige wetgeving, de (al dan niet rechtmatige) ontvanger driegt met hel en verdoemenis.
Het is ongelofelijk dat ook bedrijven die iets zouden moeten weten van juridische zaken dit soort intimiderende verhaaltjes toevoegen aan al hun uitgaande mail.
Als het er echt op aankomt zal die tekst helemaal niets uitrichten. Kortom: een bandbreedteverspiller.
escape
11 jaar geleden
Het is inderdaad geen bindende overeenkomst, jij hebt er immers niet mee ingestemd. De verzender kan jou er dan ook niet aan houden op die grond.

Daarnaast is het in principe ook niet strafbaar om het verder te verspreiden, al hangt dat natuurlijk wel enigszins van de inhoud af.

Wat wel kan wanneer je het bericht gaat verspreiden, is dat de verzender schadevergoeding vraagt vanwege onrechtmatige daad. Jij wist immers dat het vertrouwelijke informatie was en dan alsnog ga je het verspreiden.