Kun je één persoon volledig aansprakelijk stellen voor een lening tijdens een samenlevingscontract waarbij de ander nalatig is?

Ik stel deze vraag voor een vriendin van me. Zij heeft een paar jaar geleden een relatie gehad met haar ex waarbij hij haar met enorme schulden heeft laten zitten. Alles is gelukkig al betaald, alleen de lening voor een auto nog niet. Dit bedraagt nog circa 14.000 euro, waarvan zij elke maand 50 euro aan een incassobureau betaald. Haar ex betaald al jaren helemaal niets en geeft aan er geen geld voor te hebben. Zij heeft nooit gebruik gemaakt van de auto en heeft er ook nooit in gereden. Zij hebben beide getekend voor de lening en zijn dus allebei verantwoordelijk voor de terugbetaling. Tot daar is het duidelijk. Wat ik me nu afvraag is; is het juridisch redelijk om te zeggen dat zij nu de gehele schuld zelf moet afbetalen, terwijl haar ex nooit een cent heeft betaald? Wat is hierin redelijk? Is het redelijk om te zeggen dat zij de helft moet betalen en haar ex ook? Of heeft ze pech en komt haar ex hiermee weg? Moet zij nu de komende jaren elke maand 50 euro betalen en haar ex niets omdat hij aangeeft dat zijn inkomen te laag is?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Of het redelijk is of niet, feit is dat zij als mede lener volledig aansprakelijk gesteld kan worden als de andere lener het laat afweten.

Wat wel meespeelt is de vraag waar is de auto nu? Is die nog in het bezit van de wanbetalende ex vriend of is die inmiddels teruggenomen door de bank.

In het laatste geval zal de restschuld na aftrek van de opbrengst van de ingenomen auto in principe voor rekening komen van beide schuldenaren.
De bank zal echter altijd haar aanspraken verhalen. Om het even op wie van de schuldenaren. Blijft de een in gebreke dan komt de ander volop in beeld. Daar is juridisch geen speld tussen te krijgen.

Je vriendin kan echter wel via een civielrechtelijke procedure een vordering op haar ex vriend instellen. Daarvoor moet ze dan een advocaat in de arm nemen en langs die weg eisen dat haar ex vriend de helft van die schuld gaat betalen of geheel als blijkt dat hij nog de bezitter is van de auto.
Deze civiel rechtelijke procedure is tegenwoordig een dure aangelegenheid en alleen aan te raden als er een gerede kans op succes is.

Mocht de eis worden toegewezen dan kan je vriendin met het vonnis beslag op inkomen en/ bezittingen laten leggen van haar ex vriend, als deze dan nog weigert te betalen.

Voor de bank maakt het echter niks uit, de schuld zal hoe dan ook betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zal de bank/incassobureau middels een deurwaarder een gerechtelijke procedure starten en bij haar beslag laten leggen op goederen/inkomsten. Behalve het schuldbedrag moet je rekenen op al snel €2000,- aan bijkomende kosten (uren deurwaarder, documenten, rechtszaak etc.). Denk dat Beer56 een goed punt heeft en dat je vriendin het beste zo snel mogelijk een vordering moet leggen op haar ex. Mogelijk kan ze beslag laten leggen op het voertuig zodat die verkocht kan worden om zo een groot deel van de kosten te ondervangen en zijn deel van de schuld af te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zit in een soortgelijke situatie en de bank zegt heel droog wat beer56 als in zijn reactie aangaf, wie geld heeft moet betalen.Zoek een goede Advocaat laat je goed informeren ik denk wel dat ze wat kans maakt leningschuld is het inmiddels 14,000 plus incassokosten en renten .als haar ex partner niet kan betalen ( wat hij verplicht is)neem ik aan dat ze gewoon beslag gaan leggen op het voertuig.als ze een laag inkomen heeft zou ze het beste natuurlijk ook gewoon*bijzondere bijstand* kunnen aanvragen.
via het jurisdisch loket zou je natuurlijk ook aan een advocaat kunnen komen of bemiddeling..
https://www.juridischloket.nl/
teusvh
9 jaar geleden
Als beide schuldenaren hoofdelijk aansprakelijk zijn kiest de schuldeiser inderdaad vaak voor het gemakkelijkste 'slachtoffer'. En die moet dan maar zien hoe hij/zij het geld van de ander krijgt. Of dat eerlijk is? Banken en credietverleners zien zichzelf niet als maatschappelijk werker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, helaas Goran. De bank is de schuldeiser en die bepaalt.
Het feit dat je vriendin destijds mee moest tekenen om de lening te verkrijgen diende alleen maar als extra zekerheid voor de bank.
En daar plukt ze nu de wrange vruchten van. De bank verhaalt maar wil daarbij zo min mogelijk kosten maken.
Natuurlijk zal eerst haar ex benaderd zijn geworden, maar die heeft blijkens je verhaal consequent niet thuis gegeven. Dan gaat men naar de tweede ondertekenaar kijken.... Je vriendin is een makkelijk slachtoffer gebleken voor de bank, immers zij is wel een betalingsregeling aangegaan waar de bank haar nu aan houdt op grond van haar hoofdelijke aansprakelijkheid. Hier en daar wordt geadviseerd om via het juridisch loket een gesubsidieerde advocaat toegewezen te krijgen aan je vriendin maar ik ben bang dat die weg niet op gaat en er op deze gronden geen gesubsidieerde advocaat toegewezen zal worden.
De wet op rechtsbijstand is namelijk een aantal jaren geleden aanzienlijk versoberd waardoor voor burgers met een kleine beurs de toegang tot gesubsidieerde rechtspraak aanzienlijk is ingeperkt.

Het is nl. nu nog een civiel conflict tussen twee ex-partners waarin de derde partij ( de bank) nog geen belang heeft. Die krijgt immers maandelijks een (kleine) aflossing bij een redelijk hoge rentevergoeding. Zolang die regeling blijft lopen zal de bank geen actie ondernemen. Anders wordt het als je vriendin zich zou moeten verweren in een door de bank aangespannen zaak. Dan heeft zij mogelijk wel recht op een toegewezen advocaat als haar inkomen ontoereikend is. En dan kan ze duidelijk aangeven hoe de vork in de steel zit en welke oplossing zij daarin ziet. Wat ze zou kunnen doen is het volgende: Vraag via het juridisch loket een advies aan en bespreek daarbij de mogelijke consequenties als ze zou stoppen met de maandelijkse betalingen aan de bank.
De bank zal dan gedwongen worden om hardere invorderingsmaatregelen te nemen tegen BEIDE schuldenaren.
Waaronder een mogelijke gang naar de kantonrechter.
Wellicht dat het juridisch loket haar dan wel kan bijstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat is dan het moment waarop je vriendin hard kan maken aan de rechter, met behulp van haar advocaat, dat de ex vriend in hoofdzaak degene is die merendeels schuldig is en veroordeelt dient te worden en dat de maatregelen merendeels hem moeten treffen. Al was het maar omdat de auto waarop de lening is verstrekt nog steeds in zijn bezit is.
De rechter zal zo'n gemotiveerd verweer zwaar laten wegen en daarmee is de kans op succes voor je vriendin heel veel groter om er zonder verdere kleerscheuren vanaf te komen.
Het vonnis zou dan zomaar in kunnen houden dat de bank haar verhaal alleen nog op de ex vriend mag richten en dat je vriendin ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid. Maar dan loop ik ver op de zaak vooruit en wek ik verwachtingen die misschien niet helemaal zo uit zouden komen.
Maar dat ze dan geen verloren strijd levert is wel duidelijk. Succes.