Hoe kun je een samengestelde rente over een erfdeel regelen?

De langstlevende ouder betaalt een enkelvoudige rente over het erfdeel waar hij of zij vruchtgebruik van heeft. Ik heb gehoord dat je af kunt spreken dat dit een samengestelde rente is. Kan dit ook 10 jaar na het overlijden van de eerste ouder met terugwerkende kracht afgesproken worden? Moet dit in een testament vastgelegd worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee dat kan niet meer, omdat dat moet worden bepaald in het testament bij leven. Vroeger was het gebruikelijk om een enkelvoudige rente vast te stellen. Sinds de wijziging van de successiewet per 1 januari 2010 is bepaald dat alleen nog met een maximale samengestelde interest wordt gerekend van 6%.

Omdat de eerste ouder is overleden kan alleen de langstlevende zijn/haar testament nog laten wijzigen maar of dat nog zin heeft moet je zelf even bekijken en overleggen en daarvoor kun je het beste even contact opnemen met een notaris.

Je kunt ook bellen met de notaristelefoon:
De Notaristelefoon is iedere werkdag geopend van 9.00 uur tot 14.00 uur, telefoon 0900 3469393 (€ 0,80 per minuut).
Ceeve