Ben je strafbaar als je een misdrijf pleegt onder bedreiging?

Kan het Openbare ministerie je vervolgen als iemand je bedreigd om een strafbare feit te plegen?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
crispy
een jaar geleden
De rechter zal een afweging maken of jij de juiste keuzes hebt gemaakt.
Als je een misdrijf pleegt, ben je in principe strafbaar. Het is dan aan het OM om alle bewijzen te verzamelen zodat er door de rechter een goede afweging gemaakt kan worden over de schuldvraag of strafmaat. De bedreiging is daar dan onderdeel van, 'verzachtende omstandigheden' en zo. De ernst van het misdrijf, de ernst van de bedreiging, hoe staat dit alles in verhouding tot elkaar...
Maar in principe ben je strafbaar als je een misdrijf pleegt. En je kunt eventueel schuldig zijn, veroordeeld worden, maar geen straf opgelegd krijgen.

Antwoorden (1)

Er kan sprake zijn van een schulduitsluitingsgrond en wel dat er bijvoorbeeld sprake is van psychische overmacht. 'Niet strafbaar is hij die een feit begaat waartoe hij door overmacht is gedrongen.' art. 40 Sr. Een succesvol beroep op een van deze gronden ontneemt de daad niet haar strafbaarheid, maar verontschuldigt de dader van zijn gedrag.

Dat overmacht niet snel wordt geacht aanwezig te zijn blijk uit het volgende voorbeeld. In het Cocaïne-arrest werd het verweer van psychische overmacht verworpen. Het ging hier om een vrouw die cocaïne bolletjes had geslikt en meegenomen in haar koffer, om de cocaïne Nederland in te smokkelen. Men dreigde dat haar kind zou worden afgepakt en het huis van haar vriend in brand zou worden gestoken als zij de cocaïne niet mee naar Nederland zou nemen. Daarnaast is er ook een pistool tegen haar hoofd gezet. De verdachte verklaarde echter erg tegenstrijdig over de bedreigingen in de zaak. De psychische overmacht werd daardoor niet aannemelijk bevonden.

Je kunt dus zeker vervolgd worden en afhankelijk van de soort bedreiging kan de schuld toch ontbreken. Maar dat zal niet zo snel door het OM worden aangenomen.
erotisi
een jaar geleden