Heeft een kind bij overlijden ouder het recht om de huurovereenkomst voort te zetten?

Stel kind is erfgenaam van ouder mag zij dan in huurhuis van ouder gaan wonen of is dat alleen indien verhuurder toestemming geeft.
Volgens artikel 7:229 bw moet dat kunnen. Maar de verhalen zijn vaak heel anders.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Tot maximaal 2 jaar maar dan moet het kind al inwonend zijn en het ook kunnen betalen.
Dan ook nog, bijvoorbeeld het huis te groot terwijl er een gezin ik kan wonen zal het heel lastig worden.
Laatst is Maarssen, een zoon woonde al tig jaren bij zijn moeder, die overleed en hij kon de huur niet overnemen en na een paar maanden vertrekken.
Zo zijn er meer "trieste"verhalen, als je even googled kom je een hoop tegen.

Antwoorden (1)

Als het kind voor het overlijden niet bij de ouder(s) in dat huurhuis inwoonde, is er geen recht op overnemen van de huurovereenkomst.

Woont het kind wel bij de ouders in, dan is er onder voorwaarden voortzetting van de huurovereenkomst mogelijk. Soms is dat alleen voor een beperkte periode mogelijk.

Als de verhuurder toestemming geeft voor overname of voortzetting van de huurovereenkomst, is er natuurlijk geen probleem. Daar komen dan geen rechten of wetsartikelen aan te pas.
Inekez1
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar hoe verhoudt zich jouw eerste alinea met artikel 7 229 bw?
Inekez1
een jaar geleden
Je interpreteert het wetsartikel 7:229 verkeerd. Daarbij gaat het niet om erfgenamen die zelf in de woning willen wonen en de huur willen voortzetten, maar om erfgenamen die er juist niet zelf willen wonen en de huur wel moeten blijven betalen zolang die huur niet is opgezegd. Verhuurder moet meewerken aan de tijd die nodig is voor erfgenamen om spullen uit te zoeken en het huis leeg te ruimen. Een echtgenoot of geregistreerd partner van de overledene is automatisch medehuurder en neemt dus ook automatisch het huurcontract over bij overlijden. Kinderen - al dan niet inwonend - zijn geen medehuurder en hebben dus niet automatisch recht op overname huurcontract. https://avcadvocaten.nl/overlijden-huurder-of-verhuurder/