Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kosten vervangen schoorstenen delen met buren?

Gisteren tijdens de non-stop regenval werden wij geconfronteerd met lekkage via het dak. Vandaag bleek na bezoek van de loodgieter dat dit afkomstig is van de schoorsteen die een enorme scheur bovenop heeft en rondom scheuren heeft. Foto's doorgestuurd naar een metselaar en deze vertelde al dat de schoorsteen vervangen moet worden. Tevens meldde hij dat deze kosten gedeeld moeten worden met de naaste buren.

We hebben appartementen verdeeld over twee panden, te weten een onderbuur en twee buren naast ons onder en boven. Ik sprak vandaag deze twee mensen aan en meteen werd mij verteld dat het ons eigen probleem is want meneer heeft ooit zijn deel van de schoorsteen dicht gemaakt en heeft het al lang niet meer in gebruik en mevrouw meldde dat ze geen lekkage heeft. Dit is toch geen reden om niet mee te betalen? Mijns inziens is de schoorsteen nog steeds onderdeel van beide panden en bij vervanging zijn zij nog steeds mede-eigenaar en moeten ze meebetalen hieraan? Onze onderbuur is geen probleem, maar heb ik gelijk en zo ja, hoe pakken we dit het beste aan?

Toegevoegd na 28 minuten:
Heb toch een foto erbij gezet. Duidelijk over twee panden en aan de overkant zie je hoe het er bij ons ook uitziet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij maakt het feit dat een van de twee zijn schoorsteen heeft dichtgemaakt niet echt een verschil. De schoorsteen is immers nog steeds fysiek aanwezig of niet?
Ik vraag me overigens hardop af of dit geen verzekeringswerk is...?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal ben je alleen verzekerd voor gevolgschade.
De schade binnen die veroorzaakt is door de oude schoorsteen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding