Onder welke rechtsgebied behoort de onderstaande situatie?

Beste,
Een zaak waarin het zorgkantoor (schuldeiser) van een PGB cliënt een bedrag terugeist vanwege onterecht geleverde zorg door de zorgorganisatie waar de cliënt de zorg zou gekregen moeten hebben.

Ik zoek een advocaat die hierin gespecialiseerd is, maar weet niet naar welke rechtgebied ik specifiek moet letten bij t zoeken van een goede advocaat die hierbij kan helpen.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Wat staat er onder de brief? Staat er expliciet dat je bezwaar kunt maken? In dat geval moet dat binnen (waarschijnlijk) 4 weken.
taydan03
een jaar geleden
Daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet dat het onder civiel recht valt, maar civielrecht heeft ook weer zijn domeinen, maar ik weet dus niet welke.
tinus1969
een jaar geleden
Je vraag gaat er niet over, maar als dat er staat is het geen civiel maar bestuursrecht.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk behoort jouw casus tot het Gezondheidsrecht.

Op deze website https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl/zoeken?filters[rechtsgebieden]=[72] kan je een advocaat zoeken (en vinden) die gespecialiseerd is in Gezondheidsrecht.

Echter: als je het trefwoord 'PGB' invult op de website https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl/rechtsgebieden?q=pgb dan word je verwezen naar het rechtsgebied Volksverzekeringen (Deelrechtsgebied van Sociaal-zekerheidsrecht). Op deze website https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl/zoeken?filters[rechtsgebieden]=[18] vind je advocaten die in dat rechtsgebied zijn gespecialiseerd.

Een goede advocaat zal je doorverwijzen naar een collega als hij of zij zelf niet de geschikte advocaat voor jouw casus is.
Antoni
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Wat is het antwoord? Gezondheidsrecht of niet?
tinus1969
een jaar geleden
Ik vermoed dat het geen gezondheidsrecht is, want dat gaat om zaken tussen artsen en patiënten. Ik vermoed dat dit bestuursrecht is, omdat het gaat om se toekenningen van een subsidie cq sociale verzekering.
Antoni
een jaar geleden
@tinus1969, 'Het gezondheidsrecht houdt zich bezig met rechten van de patiënt, de hulpverlener en de kwaliteit van de zorg.', zo staat er vermeld op https://zoekeenadvocaat.advocatenorde.nl/rechtsgebieden?pagina=2. Lijkt mij voldoende om te denken dat de beschreven casus tot dit rechtsgebied behoort.
tinus1969
een jaar geleden
@Antoni, voor mij juist bewijs dat het geen gezondheidsrecht is. Dit gaat over geld, niet over kwaliteit.
Antoni
een jaar geleden
N.B., @tinus1969, ik heb onderaan in mijn antwoord vermeld dat een goede advocaat zijn of haar cliënt naar een geschikte(re) zal doorverwijzen als hij of zij zichzelf niet (voldoende) geschikt vindt. Dus dat is een extra garantie dat de vraagsteller bij de juiste advocaat zal terechtkomen (mocht het rechtsgebied Gezondheidsrecht niet het juiste zijn).
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@Antoni: Ik begrijp die garantie niet. Een écht goede (lees: eerlijke) advocaat zou doorverwijzen naar een specialist. Er zijn ook minder goede advocaten of advocaten die dénken dat ze goed zijn en niet doorverwijzen.
Je weet vooraf niet welk 'type' advocaat je treft: de eerlijke, degene die denkt goed te zijn, of degene die niet zegt dat er betere zijn.
Antoni
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee, ik ga er gewoon van uit dat de meeste advocaten goede advocaten zijn en de cliënt dus zullen doorverwijzen als dat de beste oplossing (b)lijkt te zijn voor het probleem van de cliënt.