Mag een proefabonnement na 14 dagen automatisch omgezet worden in een jaarabonnement?

Stel dat een bedrijf op de pagina in kleine letters heeft staan en in de algemene voorwaarden dat een proefabonnement na 14 dagen automatisch een volledige abonnement wordt. En de consument vergeet het op tijd op te zeggen.

Mag een bedrijf dit doen, of wordt de consument hierbij beschermd door de wet van dam?

Dank u wel voor de informatie.
Met vriendelijke groet,

Dhikr

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Bij een proefabonnement geldt nooit een opzegtermijn. (uit de bron)
Nou dat is duidelijke taal! Nee dus.
——-
Dat is afhankelijk van het soort abonnement.
Mag mijn abonnement stilzwijgend verlengd worden?
Een abonnement mag soms stilzwijgend worden verlengd. Dit hangt af van het soort abonnement dat u heeft. Voor een abonnement op een tijdschrift geldt bijvoorbeeld een andere regel dan voor een abonnement op internet, telefoon of energie. Ook de maximale duur van de verlenging verschilt per abonnement.

Abonnement op bladen en tijdschriften
Een krant of tijdschrift mag uw abonnement stilzwijgend met maximaal 3 maanden verlengen. (zie verder bron)

Abonnement voor telefoon, internet en televisie
Een abonnement voor internet, telefoon of televisie sluit u meestal af voor 1 of 2 jaar. Zegt u dit abonnement niet op na afloop van deze periode? (zie verder bron)

Proefabonnementen op bladen en tijdschriften
Bij proefabonnementen op bladen of tijdschriften is stilzwijgende verlenging niet toegestaan. Na de afgesproken proefperiode stopt het abonnement vanzelf. U hoeft een proefabonnement dus niet op te zeggen.

Opzeggen abonnement of contract
Voor opzegging bestaan wettelijke regels. Deze verschillen per abonnement of contract. Zo verschilt de opzegtermijn van een kwartaaltijdschrift met de opzegtermijn van een sportabonnement of energiecontract. U kunt opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement of contract heeft afgesloten.
Op ConsuWijzer staat een voorbeeldbrief opzeggen van een abonnement..

Hebt u uw abonnement online afgesloten? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via e-mail.

——-Bij een proefabonnement geldt nooit een opzegtermijn.——-

Consuwijzer: informatie en advies over opzegging en verlenging van uw abonnement
Op de website van Consuwijzer leest u wat uw rechten zijn als consument. ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten.
Met juridische vragen kunt u terecht bij het Juridisch Loket.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel voor uw antwoord