Mijn buren hebben al mijn hedra van mijn schutting gehaald, mag dat zomaar?

Ik heb een staaldraad schutting al 16 jaar. Met hedera ertussen. Nu hebben onze nieuwe buren als verwijderd omdat hun er een schutting tegenaan willen plaatsen. Ik heb nu een kale draad schutting en hun plaatsen er een nieuwe tegenaan. Hun zitten zo netjes en ik in een bende. Dat is ons probleem, en moeten zelf voor de kosten opdraaien. Alle wortels zo'n ook verwijderd. Deze kwamen in hun tuin. De hedera staat er 16 jaar. Met goedkeuren van de toenmalige bewoners. Maar dit zomaar?

Picture for question
een jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
Gebruikernaam
een jaar geleden
Aanbellen by de buren en vragen wat hun probleem is.. Zodra ik spullen van de buren in Myn tuin heb zal ik alles weggooien
LeonardN
een jaar geleden
Zie ik het correct dat de schutting aan jouw kant staat?
Castle
een jaar geleden
Hebben ze dit zonder overleg / aangeven gedaan?
Peu
een jaar geleden
Schutting staat idd aan mijn kant. Ooit tegen een schutting van de buren geplaats. En geen toestemming om alles weg te slopen
Castle
een jaar geleden
Je kan ook eens langs een rechtswinkel of juridisch loket. Het eerste advies is veelal gratis en ze kunnen je de juiste weg wijzen.

Antwoorden (2)

Als de schutting op de erfgrens staat, is hij van beide buren. Dan is het volgende stukje tekst wellicht interessant.

"5. Planten tegen de schutting

Als een buur beplanting tegen de schutting aan heeft laten groeien, moet die eigenaar daarbij rekening houden dat beplanting onrechtmatig kan zijn jegens zijn buren, bijvoorbeeld als die beplanting deel is gaan uitmaken van de schutting. Dat is het geval als de schutting niet kan worden verwijderd zonder de beplanting ernstig te beschadigen (of omgekeerd).
Een voorbeeld van beplanting die deel uitmaakt van een schutting is klimop die zich door het houtwerk heeft verankerd.
Als er bijvoorbeeld rozen tegenaan staan die losgemaakt kunnen worden, is er geen sprake van onherstelbare schade. Indien de beplanting onrechtmatig is, kan een buur vorderen of bewerkstelligen dat deze wordt verwijderd. Dat zou bijvoorbeeld kunnen op grond van gemeentelijke regelingen of omdat er geen toestemming was voor het plaatsen van de planten.

Daarbij is het belangrijk of de beplanting, waaronder ook bomen vallen, boven de schutting uit komen. Als de boom of struik uitsteekt boven de tuin van de buren, mag die buur niet zomaar takken of vruchten afhakken. Dat mag wel als de buur waarvan de boom/struik is, is aangesproken en dit overhangende deel niet verwijdert. Als er vruchten of bloemen van de boom in de tuin van de niet-eigenaar vallen, mag de eigenaar van deze tuin de vruchten houden.

Wortels die doorschieten naar de tuin van een ander, mogen wel meteen worden verwijderd. Dat mag niet gebeuren op een manier die de beplanting ook aan de andere kant van de schutting beschadigt. (...)"

Als de schutting geheel op jouw grond zou staan, mogen de buren er niets aan "verknippen". Wel mogen ze wortels afkappen die aan hun zijde van de schutting zijn doorgeschoten, maar dan rekening houdend met wat in het artikel staat.
Toegevoegd op 31 augustus 2022 04:00: bron
Computoon
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Dus bel eens vriendelijk (!) aan bij de buren en probeer er voor te zorgen dat er één schutting komt ipv twee.
Zoals ik op de foto kan zien is het muurtje de scheiding en als u de afscheiding recht aan het muurtje heb zitten in een lijn dan is het mandelig en dus van beide maar dan zou er toch overleg moeten zijn als ze al de klimop willen verwijderen. Maar zoals ik kan zien heeft u de afscheiding aan u kant tegen het muurtje vast gemaakt en dus is het van u en mogen ze alleen alles wat aan hun kant overgroeit afknippen maar zeker niet alles weghalen. U kan verhaal gaan halen maar u bereikt hiermee dat er wrijving gaat ontstaan of ruzie. U kan beter afwachten wat ze gaan doen. Zetten ze een nieuwe schutting dan kan dat alleen aan hun kant en niet vast aan u schutting. U plant wederom weer hedera en u bent er van af. U heeft wel kosten maar zoals het nu gegaan is zonder overleg dan hoeft u denk ik weinig van u buren te verwachten wat betreft een vergoeding. Gewoon nieuwe planten als hun de schutting geplaatst hebben en dan goed bijhouden zodat ze geen overlast ervan ondervinden.
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dus de buren slopen de spullen van de vragensteller en die moet dat maar accepteren omdat er anders ruzie zou ontstaan? Volgens mij zijn we die grens al gepasseerd toen de hedra gesloopt werd. Hier IS AL RUZIE !!! Normaal ben ik ook voor de goede vrede, maar hier zijn we die grens al gepasseerd en vind ik dit een zeer slecht advies. Ik geef daarom een min voor dit antwoord.
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, oneens, er is nog geen ruzie. het antwoord van @mjvdberg is in zoverre juist, dat 'Gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen'.