Kan ik nu een elektrische step kopen en wanneer het dan legaal wordt er een kenteken op zetten?

Ik wil graag een elektrische step maar ze zijn nog illegaal in nederland. Nu zag ik dat het per 1 januari 2023 legaal wordt maar dat je dan een kenteken nodig hebt en dat hij verzekerd is. Nu is de vraag of ik er nu alvast 1 kan kopen en dan later als dit legaal wordt er een kenteken op kan zetten.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
En als dat dan niet doorgaat of wordt uitgesteld met nog een jaar kan zo maar gebeuren. Als het doorgaat dan moet je dus kenteken aanvragen en een verzekering afsluiten
Pieterke
een jaar geleden
Wacht gewoon nog even met kopen. Als je nu er mee gaat rijden kun je een flinke boete krijgen.
LeonardN
een jaar geleden
Koop niet.
Straks blijkt dat jouw type niet en nooit legaal zal worden.
Eerst afwachten wat de regels precies zullen zijn.
Is het 100% zeker dat dat 2023 gaat gebeuren?
LeonardN
een jaar geleden
https://nr1elektrischestep.nl/blogs/elektrische-step/elektrische-step-legaal-in-2023
Op z'n vroegst verwacht minister van Nieuwenhuizen dat de regels per 1 januari 2023 in werking kunnen treden. Echter is het nog niet zeker of je met de elektrische step in 2023 legaal op de weg mag rijden. Dit zal nog moeten blijken uit de definitieve wetten en regels.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou nog even wachten.
Natuurlijk kun je er nu 1 kopen maar dan zul je altijd zien dat er strenge regels zullen komen zodat de gekochte step niet aan de eisen van de wegenverkeerswet gelden en jouw step daar dus niet aan voldoet.
Dan kun je deze ook niet verzekeren en kun je weer een wel goedgekeurde step aanschaffen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Voor de volledigheid.
Je schrijft: ..."maar ze zijn nog illegaal in Nederland." Dat is niet correct.
Het BEZIT van een elektrische step is volkomen legaal in Nederland. Je mag er alleen niet mee op de OPENBARE weg rijden. Dat is waarschijnlijk ook wat je bedoeld, maar omdat ook anderen deze vraag lezen, toch deze reaktie.

Antwoorden (1)

Je kunt nu al een elektrische kopen, maar je mag er nog niet mee de openare weg op. Pas als die wet er door is kun je jouw step (als deze van een goedgekeurd type is) kentekenen/verzekeren en mag je hem op de openbare weg gebruiken.
jc54
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Houd er dus rekening mee dat dat alsnog op kenteken zetten veel geld kan kosten ivm keuring/check of step aan de wettelijke eisen voldoet.