Mag ik mijn internetverbinding delen met anderen en hiervoor een bepaald bedrag vragen?

Ik heb een internetabonnement bij UPC, mag ik mijn router openstellen voor anderen een hier een x aantal euro voor vragen? Of is het strafbaar/illegaal om de internetverbinding als het ware 'door te verkopen'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Let wel op dat als zij strafbare zaken gaan downloaden (zoals kinderporno) dat jij dan aangehouden word door de politie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meh... Dan moet de politie daar eerst nog achter komen, en zelfs dan nog heb je een punt als je kunt aantonen dat anderen ook gebruik maken van je internetverbinding, of maakten ten tijde van het vermeende misdrijf, en als er bij jou dan niets strafbaars gevonden wordt kunnen ze ook weinig anders doen dan de ISP verzoeken je internetverbinding te blokkeren.

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als de gebruikers op hetzelfde adres zijn, zoals b.v. een camping.
Je mag dus niet een kabel trekken / wifi beschikbaar maken om alle buren van internet te voorzien. (dit is alleen lastig te controleren).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Maar dat wist je al, want dat staat al sinds jaar en dag in de algemene voorwaarden van UPC, die je uiteraard volledig hebt doorgelezen (toch? ;) ) zoals je expliciet hebt aangegeven hebt bij het afsluiten van het abonnement...

Voor het geval je je niet meer alles uit de gelezen algemene voorwaarden precies herinnert hebben ze het ook online gezet zodat je het altijd nog even kunt terugkijken.

Zie 11.8 in de algemene voorwaarden van UPC:

11.8 U mag het signaal dat u van UPC ontvangt niet openbaar maken, verveelvoudigen, doorleveren, delen of doorlijnen met andere
huishoudens.

Klare taal. Of het nou commercieel is of niet, het mag niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
P.S. Het gaat dan dus om andere huishoudens. Dus je bezoek op je wifi toelaten mag wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het dan ook illegaal om gebruik te maken van het internet van je buurman/buurvrouw omdat die persoon simpelweg geen wachtwoord heeft ingesteld? Of is alleen de eigenaar van de connectie schuldig?
fisbel
9 jaar geleden
Ja, dat is illegaal.
Als iemand zijn portemonnee ergens uit slordigheid laat liggen, wil dat nog niet zeggen dat je gebruik mag maken van deze slordigheid, lees: de portemonnee je toe-eigenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me correct.